Ny signal. Det finns lösningar på tågproblemet.
Ny signal. Det finns lösningar på tågproblemet. Bild: Roger Larsson

Ny signal kan ge plats för fler tåg

Så kan två tåg köra in samtidigt på perrongen.

ANNONS

Apropå

artikeln "Så ska det bli färre tågförseningar" (12/4).

Trafik. Jag läste i Hallands Nyheter om förseningsproblem för Hallandstrafikens tåg. Där redovisades ett halvdussin delorsaker till förseningar. Överst som delorsak ligger infrastruktur med 30 procent.

En del av dessa orsaker är av enklare natur att få ordning på till rimlig kostnad.

Man pekade i artikeln i HN bland annat på att man behöver ett nytt signalställverk på Halmstad Centralstation. Sedan växeln och dvärgsignal nummer 210 togs bort till det tidigare ellokstallet samt sidospåret till returpappersanläggningen i Furet, finns i varje fall två lediga funktioner i det nuvarande reläställverket av typen 65 som kan användas. Man har även tagit bort två växlar inom stationsområdet och det har också gett lediga platser. För spår 4 bör man därför redan i närtid sätta upp en mellansignal som trafikeringsmässigt avdelar perrongen i två halvor.

ANNONS

Perrongen trafikeras av persontågen mellan Halmstad och Nässjö (HNJ) och Pågatågen mot Helsingborg. De utgår åt var sitt håll. Ankomsten av tåg från var sitt håll till samma perrong förenklas med en signal mitt på perrongen. I perrongens ändar finns signaler som hindrar att två tåg samtidigt kör in på spår 4. Står ett tåg redan på spår 4 får föraren i tåg nummer två, i nuläget, ringa till fjärrtågklareren i Göteborg och få tillstånd att få passera signalen som visar stopp. Tåget får då övergå till växlingsrörelse när det kör in på spår 4. Finns det en mellansignal etablerad på mitten av spår 4, kan den stå i rött som skydd för det tåg som redan står inne på spår 4. (Signalen står alltså i rött åt bägge hållen). Det tar tid att be om tillstånd för att få passera en signal som visar stopp. Den tiden förlorar man inte med en ny mellansignal.

Exempelvis har Göteborg C fått mellansignaler numera på plattformsspåren och det ger möjlighet till att kunna ha två stycken persontåg inne samtidigt på ett och samma plattformsspår. Det ger en ökad flexibilitet vid trafikeringen av Göteborg, och är därmed klart fördelaktigt.

Liknande bör därmed även införas på spår 4 på Halmstad Centralstation.

ANNONS

Jan Sandgren

ANNONS