Istället för nya infrastruktursatsningar för bilar hoppas jag Varberg vågar prioritera satsningar och åtgärder som stöttar nya beteenden, skriver insändarskribenten.
Istället för nya infrastruktursatsningar för bilar hoppas jag Varberg vågar prioritera satsningar och åtgärder som stöttar nya beteenden, skriver insändarskribenten. Bild: Stina Stjernkvist/TT

Normen bör baseras på vilken stadsmiljö vi vill ha i framtiden

Forskning visar att ju smidigare vi gör det att använda bil, ju fler bilar får vi i.

ANNONS
LocationVarberg||

Svar

på ”Dags för ny parkeringsnorm

I en debattartikel skriver Liberalerna om behovet av en ny p-norm (ref dagens 1,1 platser/bostad), om bilens roll i livspusslet och att bilen inte bör ses som miljöboven. Trivectors VD skriver läsvärt om detta i Aftonbladet 211228 "Eldriven trafik tar 35 år – vi har bara 10…" När L skriver att Varberg behöver en ny norm som är "realistisk" tolkar jag det som att L vill kräva fler platser/bostad vid nybyggnation. Då blir Varberg nog ett helt unikt exempel i Sverige på hur man ser på framtida mobilitet. Tvärtemot övriga städer av vår storlek som sänker p-normen och satsar på mobilitets-hubar och åtgärder som stärker beteendeförändringar, skulle Varberg höja den och främja ökat bilanvändande.

ANNONS

Det är möjligt att bilen inte är miljöboven, men den bidrar inte heller nödvändigtvis till hur vi vill att staden ska se ut i framtiden. Forskning visar att ju smidigare vi gör det att använda bil, ju fler bilar får vi i. Fler p-platser ger mer trafik och hårdare miljöer. Om vi vill värna småstads-känslan när Varberg växer ska vi nog inte öka antalet bilar i innerstaden utan snarare öka takten i satsningar som gynnar delade lösningar, cykel och gång. Så tragiskt att se tillbaka om 20 år och se att vi haft en p-norm som ställt krav på kommunala och privata byggbolag att skapa p-hus och p-platser för miljonbelopp som sedan återspeglas i lägenheters hyresnivå eller kvadratmeterpriset för bostadsrätter. Och ni vill öka de kraven på en redan ansträngd boendemarknad som är tuff att ta sig in på?

En bil står i snitt stilla 95% av sitt "liv". Om 15 år kommer mina barn tycka det är vansinne att låna en kvarts miljon för att köpa något de kan dela med andra, med tillgänglighet i varje kvarter. Normen kanske ska sänkas till en framtidsanpassad nivå? Istället för nya infrastruktursatsningar för bilar hoppas jag Varberg vågar prioritera satsningar och åtgärder som stöttar nya beteenden. Det är viktigt om vi vill behålla en grön, vacker och skön stad där människorna – och inte bilen – får ta mest plats.

ANNONS

Centruminvånare, mitt i livspusslet

ANNONS