Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ringhals 2. Bild: Robin Aron
Ringhals 2. Bild: Robin Aron

Nedrustningen av kärnkraftverk sätter fart på priserna

Kritiken mot att våra drivmedelspriser är för låga med hänvisning till växthuseffekten blir ett klassiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Det borde varit en våt dröm för miljörörelsen. På ett år har bensin och diesel blivit drygt 8 kr dyrare. Det kan betyda mindre bilåkande och snabbare övergång till elektrifiering. Gott så. Trots det är kritiken stark mot att politikerna på marginalen dämpat prisstegringen med tillfälligt sänkt skatt.

Häromdagen presenterade Vattenfall en analys av koldioxidutsläpp från olika energislag per producerad kwH under en hel livscykel (från brytning till slutförvar). Värst är kolkraft: 850 gram. Därefter gas: 500 gram. Lägst utsläpp har vindkraft: 12 gram, vattenkraft: 4 gram och kärnkraft: 2,5 gram. Samtliga energislag utom vindkraft är planerbara.

I Tyskland stänger man sina samtliga kärnkraftverk, påhejade av miljörörelsen. Sverige har avvecklat sex reaktorer i södra delen av landet vilket satt fart på elpriserna här. Det ökade beroendet av gas (rysk till på köpet) har lett till rekordhöga priser och ökade koldioxidutsläpp. Enligt Ki (statliga konjunkturinstitutet) ökar enbart Ringhalsstängningen utsläppen av koldioxid med minst 8 miljoner ton.

Kritiken mot att våra drivmedelspriser är för låga(!) med hänvisning till växthuseffekten blir då ett klassiskt exempel på att sila mygg och svälja kameler.

Per Eriksson