Man skulle inte byta elbilens batteri själv

Så här bör det gå till.

ANNONS

Svar

till ”Elsa 70+

Det är helt klart att du fullständigt missförstått hur det skall gå till, man skall givetvis inte byta batteriet själv, det väger ju som du säger flera hundra kilo.

Så här (ungefär) bör det gå till:

Biltillverkarna Volvo, BMV, Wolksvagen med flera skall inleda förhandlingar och komma fram till ett gemensamt sätt att placera batteriet. Batteritillverkarna bör medverka för att de skall anpassa batterierna så att de passar i de olika bilmodellerna.

När detta är klart skall nu batteribytesstationerna börja byggas.

Där skall man komma med sin bil och köra in i facket där batteribytet skall ske helt automatiskt, på bilen skall det finnas sensorer som styr exakt var bilen skall placeras, bilens identitet läses av på registreringsskylten. Innan Du kan köra ifrån laddstationer skall Du betala för laddningen. Laddstationen skall ha läst av hur många kWh Du har laddat. Priset per kWh skall inkludera priset för att hålla stationen med fräscha batterier och du skall inte behöva bekymra dig för att du får ett gammalt uttjänt batteri.

ANNONS

Batteristationerna skall lämpligen placeras i anslutning till de än så länge vanligaste tankningsstationerna

De här allra första stationerna tar nog några år innan de finns på plats men jag är ganska övertygad om att de kommer i någon liknande form.

Sten-Göran

ANNONS