Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nationella prov ger en bra bild av elevers kunskaper, tycker Marianne Johansson. Bild: Erik Krång
Nationella prov ger en bra bild av elevers kunskaper, tycker Marianne Johansson. Bild: Erik Krång

Många skolor ger glädjebetyg

Nationella prov ger en bra och rättvis bedömning.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

insändaren ”Slopa dagens betygssystem!”

”Stressad elev” skriver om hur hen upplever dagens betygssystem som skapar ångest och stress. Betygssystemet är fel och orättvist menar hen.

I grundskolan genomförs nationella prov i hela Sverige i årskurs 3, 6 och 9. Det är omfattande prov och ger en bra och rättvis bedömning av elevens kunskaper.

I gymnasieskolan genomförs också nationella prov i svenska, matematik, engelska och svenska som andra språk.

De nationella proven i 9:an och gymnasiet ger en bra bild av elevens kunskaper och resultatet på dessa prov skall följas till stor del när det gäller betygssättningen. Men så fungerar det inte. Många skolor, både grund- och gymnasieskolor ger ”glädjebetyg” eller fuskbetyg bra mycket bättre än de nationella proven visar.

Jag såg på tv häromdagen Lars Strannegård rektor på Handelshögskolan i Stockholm. Han berättade att eleverna saknar de kunskaper deras betyg skall borga för. Därmed urholkas tilliten för betygssystemet. Strannegård var inte främmande för radikala åtgärder och ”rödlista” fuskskolor eller att införa ett eget antagningssystem.

Betygsdiskussion kommer upp då och då, ofta av elever och det är bra.

Marianne Johansson

Varberg

Läs också: Slopa dagens betygssystem!