Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Målet är Sveriges modernaste och mest effektiva skogshamn

Hallands Hamnars verksamhet går mycket bra.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

På ”Vilka deltar i hamnens planering?” (18/8)

Flytten av hamnverksamheten och anläggandet av en helt ny hamndel i Fare är en del av kommunens stadsutvecklingsprojekt. De andra delarna är Varbergstunneln och Västerport.

Hallands Hamnar är ett kommunalt bolag och har en central roll i projekt Farehamnen.

Både Hallands Hamnar och Varbergs kommun för i olika forum en aktiv dialog med kunder och andra intressenter, till exempel Södra, Derome och Trafikverket. Frågor som tas upp i dessa sammanhang är bland andra själva hamnutbyggnaden och den anslutande infrastrukturen, närheten till stadsmiljön och de marknadsmässiga förutsättningarna för framtiden.

Hallands Hamnars verksamhet går mycket bra. Volymerna i Varbergs hamn har successivt vuxit, framför allt i takt med att hamnens kunder genomfört investeringar i sina anläggningar. Varbergs hamn kommer inte att få en mindre yta i och med flytten, tvärtom: den yta som hamnen flyttar till är betydligt större än den man lämnar. Målet för både Varbergs kommun och Hallands Hamnar är att Varbergs hamn efter utbyggnaden ska vara Sveriges modernaste och mest effektiva skogshamn.

Carl Bartler

kommundirektör

Björn Alvengrip

vd Hallands Hamnar