Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I Falkenberg går det bra att förflytta sig med cykel, skriver insändarskribenten. Bild: Stian Lysberg, Solum
I Falkenberg går det bra att förflytta sig med cykel, skriver insändarskribenten. Bild: Stian Lysberg, Solum

Livet utan bil fungerar utmärkt för oss

Politiker måste våga ta beslut som stödjer ett sådant liv.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ledaren ”Bildebatten skvallrar om Stockholmsfixering"

Jag bor tillsammans med min man och våra barn, 2 och 5 år, i småstaden Falkenberg. Vi lever utan bil vilket fungerar utmärkt, det sparar mycket tid och pengar, i kombination med mindre utsläpp. Jag är säker på att många fler familjer skulle kunna leva på detta sätt om politiker vågar ta beslut som stödjer ett sådant liv tillsammans med en normförskjutning.

I Falkenberg går det bra att förflytta sig med cykel och jag har förhoppningar om att det kommer bli ännu bättre nu när det byggs cykelbanor i centrum. Jag är också övertygad om att det är mycket mer hälsosamt för hela familjen. Hälsoaspekten i detta tror jag är en viktig del även i politikers ekonomiska helhetsperspektiv.

Naturvårdsverket skriver på sin hemsida ”Om stadens utrymme används för att göra det lätt att köra och parkera bilen så väljer fler att resa på detta sätt. En hållbar stadsplanering handlar om att inte bygga in ett bilberoende från början utan förebygga miljöproblem genom att planera för tillgänglighet utan bil.” Detta anser jag att politiker och samhällsplanerare måste ta på stort allvar även i småstäder.

När vår familj är i behov av bil hyr vi, vilket fungerar bra. Problemet som Hanna Marie tar upp, att alla behöver bilen samtidigt, skulle kunna lösas genom att politiker gjorde det möjligt med gemensamma bilpooler för kommunens verksamhet och privatpersoner eftersom de ofta används vid olika tider.

Jag menar inte att alla ska leva utan bil, men vi skulle kunna minska på antalet bilar drastiskt. Genom att underlätta för bilpooler och biluthyrare samt förbättra kollektivtrafik och cykelmöjligheter skulle många familjer i Falkenberg klara sig på en bil istället för två vilket skulle vara en stor förbättring.

Tillverkning av bilar skapar också stora utsläpp vilket gör att det inte finns en enkel lösning där alla bara kan byta till elbil. Vi måste minska på bilåkande och bilägandet. Detta för att vi ska kunna nå målen i Parisavtalet och möjliggöra en härlig framtid för alla på jorden.

Lisa Gillsjö