Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kräv att pendelstationen i Väröbacka byggs oavsett vad som händer med Västlänken, uppmanar insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage
Kräv att pendelstationen i Väröbacka byggs oavsett vad som händer med Västlänken, uppmanar insändarskribenten. Bild: Stefan Bennhage

Låt inte Västlänken stoppa Väröbacka

Det är på banorna in till Göteborg kapacitetsbristen sitter.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Värö. Väröbacka får sin sedan decennier planerade station. Kommunen är beredd att satsa 260 miljoner kronor. Men Trafikverket är inte beredd att bygga förrän tre projekt är klara. Varbergstunneln och förbigångsspår i Lekarekulle behövs för ökad kapacitet. Men Västlänken, tunneln runt under Göteborg, ger ingen större kapacitet än vad säckstationen redan har. Det är på banorna in till Göteborg kapacitetsbristen sitter. Den ger ökade restider, söderifrån 10 minuter längre tid. Västlänken påstås bli klar 2026, men det kommer att bli mycket senare, om den alls blir det, och kosta 30 miljarder kronor, men det blir mycket mer. Hittills har bygget bara gett kaos, men man har inte kommit långt.

Enligt Stoppa Västlänken nu, som kollat fakturorna är bara 10 procent av arbetet utfört men redan 70 procent av medlen förbrukade. Låt inte Västlänken stoppa den välbehövda stationen i Väröbacka, utan kräv att den byggs oavsett vad som händer med Västlänken.

Hans Sternlycke