Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Söderskolan
Söderskolan

Kuddflickorna från Söderskolan – kort studie om politisk cynism

Varje elev är en unik individ som har rätt att bli behandlad som individ utifrån personliga förutsättningar

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar:

till Centerns utspel om Söderskolan är ren populism

Äntligen, nu vet vi varför! Under detta segdragna ärendets handläggning har vi pratat om vad som ska göras och hur det ska göras. Vi har inte pratat om kostnader, då oppositionens krav på ekonomiska kalkyler avslogs. Och vi får först nu det ideologiska underlaget. Tack Per Svensson (S) för din uppriktighet!

”Upptagningsområden görs om så att lärare och elever på alla skolor får rimliga möjligheter att lyckas i klassrummet utifrån föräldrars utbildning, inkomst och bakgrund”

S-ledda koalitionen tar fram en gammal vänsterideologisk käpphäst, ”kuddflicka- metoden” men säger inget om det innan alla beslut fattats och ”reformen” kan sjösättas.

”Vinsterna” med att blanda elever med olika socioekonomiska bakgrunder är en arbetshypotes som flera S-styrda kommuner redan tillämpar.

Att jag tackar Per för den senkomna öppenheten, betyder inte att jag kan sanktionera detta övergrepp på människornas fria valmöjligheter. Söderskolans elever får i den nya organisationen inga alternativ. Jag får en förnimmelse av Sovjet när jag läser Pers text.

Varje elev är en unik individ som har rätt att bli behandlad som individ utifrån personliga förutsättningar och behov. Eleven ska inte, direkt eller indirekt, tilldelas ansvar för andra elever och genom detta bli en del av skolans pedagogiska rekvisita.

Att träna samspel och samarbete är en viktig del av undervisningen, men att aktivt tilldela en grupp elever rollen som kamratstödjare för ”den andra gruppen” är att betrakta som ett pedagogiskt haveri med negativa konsekvenser för alla inblandade. Kollektiva- och planekonomiska lösningar värnar inte om individen. Både resursstarka och resurssvaga elever är barn med särskilda behov som ska få det individanpassade stöd som de behöver.

Med detta sagt meddelar jag härmed att jag ansluter mig till min C-kollega Anna Anderssons vallöfte om att Söderskolan ska återfå sin identitet.

Mircea Nitescu (M)