Reskostnad. Det kostar 52 kronor tur och retur för att åka någon/några kilometer för att uträtta några små ärenden.
Reskostnad. Det kostar 52 kronor tur och retur för att åka någon/några kilometer för att uträtta några små ärenden.

Kostsamt för en pensionär att åka buss

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

till Arnold Layne

Självfallet är bussen ett bättre alternativ än bilen för korta resor in till Falkenbergs centrum. Dock, i dag kostar det 2 x 26 kronor = 52 kronor tur och retur för att åka någon/några kilometer för att uträtta några små ärenden. Ganska mycket pengar kan en del pensionärer tycka. Det är förmodligen därför som så många bussar går mer eller mindre tomma mitt på dagen. Rimligen bör det för Falkenbergs kommun knappast innebära någon påtaglig merkostnad om pensionärer får åka gratis under denna “tomma” tid. Bussarna går ju i vilket fall som helst. Merkostnaden för bränsle om bussen är mer eller mindre fullsatt av pensionärer är säkerligen mycket marginell. När det talas om merkostnader på åtskilliga miljoner kronor per år så framstår detta inte som trovärdigt. Vi talar inte om utökat antal bussar utan endast om de bussar som, som sagt, går tomma i dag.

ANNONS

Jag noterar med glädje att såväl S som L i Falkenberg, enligt artiklar i HN 7/11, är positivt inställda till fria bussresor för äldre. Och, som tidigare skrivet, tillämpar flera kommuner i vår närhet detta för deras äldre invånare.

Nu till andra delen av Laynes insändare. Det är helt klart så att vägbulorna i längden är destruktiva för framvagnarna på bilar, bussar och lastbilar. De mekaniska påfrestningarna på chassierna med ständiga vridningar upp och ner och i sidled orsakar i det långa loppet glapp och spel i mekaniska delar, som så småningom kan bli trafikfarliga om de inte upptäcks i tid av Bilprovningen och andra bilprovande instanser. Inte minst de mer centrumtoppiga bulorna kan orsaka elaka vridningar i sidled eller halvt i sidled. Jag har talat med anställda på två verkstäder i Falkenberg och dessa bekräftar att framvagnsglappen ökar konstant.

Verkstadsägarna har kanske i och för sig inget emot detta, när det kommer till inkomsterna...

Utöver det mekaniska slitaget på fordonen är höga vägbulor helt förkastliga ur miljösynpunkt. Förarna tvingas bromsa ner till mycket låga hastigheter, ibland nästan stillastående, vilket orsakar finkornigt bromsdamm från bromsbeläggen. Detta damm är skadligt för människans lungor. Från den mycket låga hastigheten accelererar man sedan upp igen i normal fart. Ojämn körning orsakar högre avgasutsläpp och människors luftkvalitet försämras därmed. Höga, oharmoniska vägbulor kan ju också allvarligt hindra utryckningsfordon såsom ambulanser, polisbilar och brandbilar.

ANNONS

Göran Lindberg 65+

ANNONS