Kommunen ansvarar inte för alla gator

Även om underhållsbehovet är stort både för stadens gator och enskilda vägar.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Svar

till ”Landsbygden får betala” (28/4)

Varberg. Som boende och arbetande i Varbergs kommun åker jag gärna ut i Varbergs vackra landsbygd både på helg- och arbetstid. Jag kan hålla med om att vissa delar av asfaltsbeläggningarna på vägnätet i kommunen är i dåligt skick.

Varbergs kommun ansvarar dock bara för drift och underhåll av gatorna i staden samt tätorterna Tvååker, Bua och Träslövsläge. I övrigt är det statliga vägar, t.ex. vägen du nämner mellan Hunnestad och Grimeton, som Trafikverket ansvarar för och enskilda vägar som tillhör vägföreningar, vägsamfälligheter och privata aktörer.

Under senaste åren har ett stort antal vägar och gator fått ny asfalt med hjälp av kommunala medel. I Tvååker, Bua och Träslövsläge asfalterades till exempel 16 gator och ett antal gång- och cykelvägar förra året då vi gjorde en extra satsning i dessa orter. Vi ger även bidrag till enskilda vägar för drift och underhåll. Som exempel asfalterades härom året enskilda vägen från Hunnestad kyrka och söder ut med bidrag av både kommunen och Trafikverket. Förra året asfalterades 11 gator/vägar och ett antal gång- och cykelvägar på enskilda vägar som finansierades helt eller med delar av kommunens medel. Utöver det har bidrag betalats ut för brorenoveringar och andra nödvändiga åtgärder.

ANNONS

Som tjänsteman kan jag se att underhållsbehovet är fortsatt stort och att medel behöver avsättas för att inte bygga upp en underhållsskuld, detta gäller både stadens gator och bidrag till de enskilda vägarna. Vi för en dialog med politikerna i denna fråga. Skötsel av det övriga statliga vägnätet kan kommunen tyvärr inte påverka.

Till sist vill jag poängtera att den stora mängd gräv- och gatuarbeten som pågår i staden till stor del beror på den växande staden. Fler vill bo i Varberg och förutsättningar skapas för nya bostäder och god infrastruktur. Och på tal om hinder i trafiken, jag tar helst cykeln in till stan för att slippa bilköer och behöva snurra runt och leta parkering!

Elias Werling, gatuingenjör, hamn- och gatuförvaltningen Varberg

ANNONS