Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bygget av järnvägstunnel och tråg har föregåtts i samråd med SMHI och berörda myndigheter.

Klimatfrågan i fokus för tunnelprojektet

Vi har stämt av mot SMHI och vetenskapliga beräkningar.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på "Venedig i dag – Varberg i morgon?"

Klimatfrågan är ett fokusområde för oss på Trafikverket och i projektet. Vi har i framtagandet av järnvägsplanen för Varbergstunneln haft samråd med SMHI och berörda myndigheter. Vi har också stämt av mot de vetenskapliga beräkningar som görs inom arbetet i FN:s klimatpanel (IPPCC).

I nuläget har vi ett högsta högvatten för kusten utanför Varberg på +1,79 med 200 års återkomsttid. Vi har anpassat denna siffra med möjliga lokala effekter som ökad vind och storm. Dessutom har vi använt en säkerhetsmarginal som används vid viktig samhällsbyggnad.

Vi har gjort beräkningar för att hela anläggningen ska kunna hållas öppen för trafik, och stationen öppen för resandeutbyten vid vattennivåer upp till +2,5 meter.

Vid extrema händelser med högre vattennivåer än +2,5 m kommer trafiken att stängas av och anläggningen ska kunna skyddas mot vatteninträngning upp till 3,5 meter.

Vid händelse av högre havsnivåer efter år 2 100 ska skyddsnivån kunna byggas på till +5,0 m.

Under byggtiden med tunnel och tråg kommer vi att använda pumpar för att se till att det inte blir någon översvämning.

Jesper Mårtensson

ansvarig miljö och tillstånd för Varbergstunneln, Trafikverket