Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mellan Ugglarp och norra Steninge måste boende och cyklande turister ge sig ut på den smala och hårt trafikerade Kustvägen. Bild: Håkan Johansson

Kattegattleden – en byråkratisk härdsmälta

Vi kräver att hastigheten sänks.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

artikeln "Grannsällskap riktar kritik mot Kattegattleden"

Kattegattleden invigdes 2015. Mellan Ugglarp och norra Steninge (U/S) måste dock vi boende och de cyklande turisterna ge oss ut på den smala och hårt trafikerade Kustvägen (från Heberg till Halmstad).

Sedan cirka 10 år har vi som bor vid Kustvägen efterfrågat en säker cykelväg. Ann-Mari Bartholdsson, huvudansvarig på Region Halland, hävdar att hon och hennes personal arbetar ”aktivt och metodiskt med frågan”.

Vi frågar oss vad detta arbete resulterat i. Som vi ser det, ingenting!

En optimistisk prognos säger att en separat cykelbana U/S kan stå klar tidigast 2023.

Detta innebär att det kommer att förflyta åtta år efter invigningen av Kattegattleden tills dess att den aktuella sträckningen U/S blir säker. Huvudlöst!

För att öka säkerheten med nuvarande lösning kräver vi, som dagligen ser olycksriskerna, att hastigheten på den aktuella sträckan reduceras till max 40 km/tim.

Vi kräver dessutom att ansvarig på Region Halland regelbundet informerar oss boende om hur arbetet successivt utvecklas.

Bengt Isaksson

ordf Lassagårdsbergs Samfällighetsförening

Hans Noren

Lassagårdsberg

Ulf Andersson

Lassagårdsberg

Kerstin Jahn

Västergård i Ugglarp