Tåg. Som den nya stationen byggs, med sitt läge i ett betongtråg och delvis i berg, blir den i princip omöjlig att bygga ut. (Bilden är från Hyllie station utanför Malmö)
Tåg. Som den nya stationen byggs, med sitt läge i ett betongtråg och delvis i berg, blir den i princip omöjlig att bygga ut. (Bilden är från Hyllie station utanför Malmö)

Kapaciteten för nya tågstationen otillräcklig i längden

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Varberg. Den nya Varbergstunneln får en spårplan som kommer att orsaka korsande tågvägar vid ankomsten av tåg norrifrån. Korsande tågvägar sänker kapaciteten på Västkustbanan.

Frågan om den planerade stationens kapacitet i Varberg togs upp för ungefär ett år sedan. Trafikverkets kommentar var att då att den är planerad för att vara fullt tillräcklig kapacitetsmässigt fram till 2030. Detta tidsperspektiv är alldeles för kort för ett så stort och kostsamt projekt.

I Alingsås, som har ca 40 000 (2015 års utgång) invånare, bygger man om personbangården med anpassning för vändande tåg, så att detta kan ske utan störningar för genomgående tåg, för cirka 320 miljonre kronor. Samtidigt planerar man att utforma en ny station i Varberg, som har cirka 60 000 invånare (2015) invånare i kommunen, som redan från början inte kommer att ha den funktion som underlättar för vändande tåg. Genomgångstrafiken mellan Malmö och Göteborg påverkas av korsande tågvägar.

ANNONS

Målet är att det tåg som ska vända när det ankommer, kan göra detta utan att störa andra tåg, genom att köra in till ett särskilt spår i en ficka (som kan liknas vid ett Y) där det kan stå utan att blockera andra tåg. När tåget sedan avgår kan det göra det utan att störa andra tåg genom att köra till ett särskilt huvudspår som då gjorts tillgängligt. Detta är en stor fördel vid täta ankomster och avgångar.

Som den nya stationen byggs, med sitt läge i ett betongtråg och delvis i berg, blir den i princip omöjlig att bygga ut. Allt är förvisso möjligt, men kostnaderna kommer att bli mycket stora för framtida kapacitetsökningar. Jämför med problemen vid Knutpunkten i Helsingborg.

För att uppnå en rationell tågföring bör den västra betongväggen flyttas ut ett antal meter västerut för att uppspåret inte ska få för små kurvradier när det flyttas för att ge plats för korsningsfria vändningsmöjligheter.

Det är ju tänkt att Trafikverket ska tillhandahålla infrastruktur med underhåll för bland annat järnvägar. Då är det rimligt att kommuner, länstrafik och regioner själva har en uppfattning om samt ställer krav på utformning och funktioner för hur ny- och ombyggnad av järnvägstrafik ska se ut samt fungera.

ANNONS

Jag har svårt att tänka mig att man i Varbergs kommun, Hallandstrafiken, Region Halland, Västtrafik och Västra Götalandsregionen är medvetna om att den nya stationen som det nu projekteras för i Varberg, blir en mycket enkel station som knappt kommer att uppfylla trafikkraven vid tiden för färdigställandet. Som lök på laxen blir den mycket svår och dyrbar att bygga ut i framtiden för att kunna täcka de kommande behoven för kollektivtrafiken och den genomgående trafiken.

Det behöver påpekas att kommunens tjänstemän ska arbeta för invånarnas bästa och inte för Trafikverket. De måste också ha tillräckliga kunskaper så att de kan utvärdera Trafikverkets lösningsförslag.

Den, på sikt, nya stationen bli mycket viktig i Hallands- och Göteborgsregionen då den ska bidra till en avsevärd och viktig regionförstoring samt utveckling av arbetsmarknaden. Utformningen av den nya stationen är också viktig för att genomgående trafik som avses att utökas samt att Hallands Hamnars behov tillgodoses, skall fungera utan störningar även i framtiden. Detta får inte äventyras av en undermålig station. Hur länge ska det vara tyst om detta?

Jan Sandgren

ANNONS