Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att cykla till den stora cykelparkeringen med är inte lätt varken från norr eller söder, skriver insändarskribenten.
Att cykla till den stora cykelparkeringen med är inte lätt varken från norr eller söder, skriver insändarskribenten.

Kaoset på stationen beror inte enbart på cyklisterna!

Inte trafiksäkert att cykla till cykelparkeringen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

l samband med tunnelbygget påverkas både trafik och fotgängare. Eftersom denna ombyggnad kommer att pågå en längre tid är det viktigt att hitta hållbara trafiklösningar för både bilister, cyklister och fotgängare. Troligen är det så att varje person som cyklar istället för att ta bilen till stationen innebär både en avlastning och miljövinst. Detta borde leda till att man underlättar för cyklisterna. I dagsläget är det både riskfyllt och tidskrävande att cykla till stationen. Eftersom man valt att prioritera att bilisterna ska kunna stanna utanför dörren till stationen har detta tyvärr skett till bekostnad av säkerheten för både fotgängare och cyklister. Cyklister söderifrån förväntas leda cykeln ett kvarter till den stora cykelparkeringen.

För det kan inte vara meningen att man ska cykla mot mötande trafik framför stationen eller bland alla tågresenärer bakom stationshuset. I går valde jag att cykla runt två kvarter extra för att hitta en säkrare väg till cykelparkeringen. Konstaterade då att det är ännu svårare att nå cykelparkeringen från norr. Ett ojämt underlag, ingen belysning och en smal väg där man ska samsas med mycket bilar. Jag är glad att den cyklist som igår blev upptryckt mot staketet av en bilist kl rare sig utan värre skador.

Innan någon skadas allvarligt behöver vi finna lösningar som är trafiksäkra för alla . Det vore bra om ansvariga själva prövar att cykla i mörkret för att se hur dessa tillfälliga omläggningar fungerar i praktiken.

Självklart ska man inte parkera cyklar huller om buller på stationsområdet. Med det borde vara lika självklart att bilisterna funderar över hur snabbt man ska köra på tillfälliga trafikomläggningar där man delar körbanan med cyklister. Möjligheten att köra bil ända fram till stationshuset kan inte heller innebära att man har rätt att parkera bilen var man vill. l morse stod tre bilar parkerade uppe på trottoaren utanför stationen, av dessa var två taxibilar. Detta gjorde att många fotgängare tvingades ut i trafiken.

C. Hansson