Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Suddiga bilder i en ipad kan inte ersätta skolböcker, skriver insändarskribenten. Bild: Malin Hoelstad/SvD/TT
Suddiga bilder i en ipad kan inte ersätta skolböcker, skriver insändarskribenten. Bild: Malin Hoelstad/SvD/TT

Kan någon skänka Varbergs elever skolböcker?

Är det den sortens kreativitet som politiker hade i åtanke med "Västkustens kreativa mittpunkt"?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

För inte länge sedan har jag läst om en familj som skänkte skolböcker till en skola i Kenya. Oh vad fint, tänkte jag. Stackars kenyanska barn som inte har tillgång till grundläggande läromedel. Inte som vi i Sverige. Tänk att man kan ha så fel! Det finns skolor i Sverige som inte erbjuder sina elever läroböcker och en av dem ligger i Varberg: Almers skola. Till min stora bestörtning upptäckte jag att i matematik arbetar elever utan en fysisk bok – de måste nöja sig med lågupplösta, suddiga bilder av bokens sidor i sina Ipads. Visst kan det vara smidigt med digitala hjälpmedel, men andra skolor förfogar över färgglada böcker och övningshäften av varierade svårighetsgrad. Är det den sortens kreativitet som politiker hade i åtanke med "Varberg - Västkustens kreativa mittpunkt"? Ska Almers skolans elever föreställa sig att de skriver i sina övningsböcker? Får barnen en högkvalitativ undervisning som de har rätt till? Kanske kan någon snäll familj förbarma sig och skänka Varbergs barn några matteböcker!

Lika rätt till utbildning