Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Hur tänker man sig att personer med dålig ekonomi, nedsatt syn, bristande koordination eller annan liknande funktionsnedsättning ska kunna skaffa smartmobil och hantera ”appen”? undrar insändarskribenten. Bild: Erika Arnadottir
Hur tänker man sig att personer med dålig ekonomi, nedsatt syn, bristande koordination eller annan liknande funktionsnedsättning ska kunna skaffa smartmobil och hantera ”appen”? undrar insändarskribenten. Bild: Erika Arnadottir

Jobbig procedur för en kort busstur

Jag vill inte bli tvingad att köpa en smartmobil.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Buss

Hallandstrafiken skriver till mig, om jag förstår rätt, att jag måste skaffa en smartmobil med internetåtkomst, lära mig den, ladda ned ett applikationsprogram och lära mig det för att kunna ta bussen från Skogstorp till Falkenbergs centrum utan att tjuvåka. Hur kan det vara lagligt att tvinga mig att gå igenom en sådan procedur för en kort busstur? Utan att ha försökt räkna på procedurerna känns det som om det blir enklare, billigare och tidsbesparande om jag använder taxi för de förhoppningsvis få tillfällen jag inte kan ordna transport på annat sätt.

Tro bara inte att jag är teknikfientlig eller digitalt okunnig. Jag skrev mina första datorprogram ca 1966 och arbetar dagligen med datorer med tre olika operativsystem. Poängen är att jag själv och frivilligt valt den omgivningen. Jag är tillräckligt tjurig för att inte vilja bli tvingad att köpa en smartmobil.

Inte bara för min egen situation: Hur tänker man sig att personer med dålig ekonomi, nedsatt syn, bristande koordination (Parkinson osv) eller annan liknande funktionsnedsättning eller helt enkelt teknikovana ska kunna skaffa smartmobil och hantera ”appen” för att kunna åka buss? Har appen till exempel taligenkänning? Haha trodde inte det. Skulle väl ändå krävas viss ekonomi, syn och fingerkänsla. Ska konsekvent äldre personer uteslutas från kundbasen? Är det smart? Trafiken skriver typ "Vi 70+ väljer de enklaste möjligheterna." Enklast för vem? Köpa konstig telefon, och hur hittar jag "appen"? Taxi, besvära granne eller bekant fungerar ofantligt mindre komplicerat.

Vem ska tillåtas resa hur?

Lugubert Jedermann