Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jörgen Ehn, fd kommundirektör i Varberg, låg bakom förslaget om ”Jörgens krök”.
Jörgen Ehn, fd kommundirektör i Varberg, låg bakom förslaget om ”Jörgens krök”.

”Jörgens krök” var aldrig tänkt som en genomfartsled

Jörgen Ehn förklarar sitt 40 år gamla förslag.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Behövs en ny genomfartsled?

Enligt Varbergs kommuns prognoser väntas tillväxten under de närmaste 15 åren öka. Kanske blir den 20 000, kanske mindre. Men minst hälften av tillväxten kommer att ske inom tätorten Varberg. Vi får hoppas att inte allt sker på åkermark, utan att vi får en reglerad förtätning av befintliga områden även i fortsättningen. Men med bevarande av Varbergs själ och karaktär. Det som ännu finns kvar.

Oavsett hur Varberg växer så är förutsättningen för en bra stad goda kommunikationer. Ett centrum, hur gulligt och bilfritt det än är, kan inte överleva om man inte kan nå det enkelt och snabbt, parkera sitt fordon och åka därifrån lika enkelt. Jag tror att vi klarar att skapa fossilfria komplement till cykeln inom den nämnda 15-årsperioden. Östra stadskärnan fungerar då bra både med parkeringar och nord-sydliga trafikleder. Västra delen är sämre rustad inför en framtid när också Västerport är utbyggd. Vi vill ju gärna ha kvar både boende och handel i centrum som i dag.

Jag pratade för 40 år sedan om behovet av en förstärkt nord-sydlig förbindelse i västra stadsdelen, men järnvägen låg i vägen då. Därför blev resultatet bara en rumphuggen ansats, som kom att kallas Jörgens krök. Idag öppnas nya möjligheter när tunneln öppnas. Gläds att våra politiker förstår att värna om möjligheten att förbättra staden när det gäller en västlig förbindelse, kanske till och med utan krök.

Men Jörgens krök var aldrig tänkt som en genomfartsled. Man måste nå sin butik och sin bostad på ett bättre sätt än idag, men det får aldrig bli en genomfartsled. Det vore att fördärva hela tanken med den strandnära staden utan trafikleder emellan, som tunneln möjliggör. På den punkten är jag helt ense med H Karlsson.

Jörgen Ehn