Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Läsaren Skam den som ger sig menar att äldre bilförare orsakar färre olyckor än yngre. Bild: Pontus Lundahl/TT
Läsaren Skam den som ger sig menar att äldre bilförare orsakar färre olyckor än yngre. Bild: Pontus Lundahl/TT

Inte en siffra rätt

Körkortsåldern bör höjas om man vill minska olyckor!

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

Bilister över 65 år borde ha P-skylt (HN 3/8)

Ordet är fritt har en funktion men standarden på insändarna är generellt låg. Folk retar sig på struntsaker som till exempel hundar på stranden, Brittas strandservering och glöm inte de som är kvar i puberteten och försvarar körandet med bilar som man eljest bara ser på Kuba.

Det senaste pekoralet och ett verkligt bottenmärke är dock din insändare.

Här är vad Transportstyrelsen skriver: Det finns i dag nästan 6,5 miljoner körkortsinnehavare i Sverige. Under 2016 återkallades 31.527 körkort, i 6.192 av fallen var innehavaren en person i åldern 18-24 år. (5.095 män och 1.097 kvinnor).

"Att återkalla körkort är en trafiksäkerhetsåtgärd, och det är killarna som sticker ut. Det framstår som tydligt att personlig mognad är en viktig aspekt som påverkar hur man beter sig i trafiken", säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Ännu värre ser det ut för unga förare när det gäller singelolyckor där förare eller passagerare dog eller skadades. Mellan 2012-2016 inträffade 27.180 stycken sådana olyckor. I mer än vart tredje fall (9.598 stycken) var föraren mellan 18-24 år. Jämför det med den dubbelt så stora gruppen "över 75 år" som bara stod för mindre än var tjugonde olycka (1.142 stycken)."

Slutsatsen som en normalbegåvad person drar är att körkortsåldern bör höjas om man vill minska olyckor. Det vill säga det rakt motsatta mot vad du föreslår.

Skam den som ger sig