Fastigheten har nått den ålder då det inte längre räcker att lappa och laga, skriver Hyresgästföreningen.
Fastigheten har nått den ålder då det inte längre räcker att lappa och laga, skriver Hyresgästföreningen. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Hyresgästföreningen bevakar att hyran sätts rätt efter ombyggnad

Fabo har varit lyhörda för våra åsikter.

ANNONS
LocationHalland||

Svar

på "Varför är det så tyst om renoveringen på Herting?"

Det har sedan ganska lång tid stått klart att kvarteret Herting i Falkenberg är i stort behov av renovering. Fastigheten har nått den ålder då det inte längre räcker att lappa och laga. Fabo uppmärksammade tidigt Hyresgästföreningen på problemen i fastigheten. Stammar och badrum i huset är slitna och behöver bytas ut eller renoveras.

Hyresgästföreningen har tillsammans med företaget diskuterat vad som behöver göras, vilken hyra som är rimlig efter ombyggnaden och hur informationen till hyresgästerna ska gå till. Vi från Hyresgästföreningens sida kan konstatera att Fabo har varit lyhörda för våra åsikter. Vi kan inte se att Fabo genomför något ”onödigt” underhåll. Vi kan också konstatera att Fabo har hanterat informationen och dialogen med hyresgästerna på ett bra sätt: med både tydlig skriftlig information och hyresgästmöten. Ombyggnaden genomförs på ett sätt så att befintliga hyresgäster drabbas av störningar i så liten omfattning som möjligt. Delar av ombyggnaden är frivillig, hyresgästen kan till exempel välja ett särskilt kökskoncept.

ANNONS

Vi har fått bilden att det är många hyresgäster i fastigheten som välkomnar att underhållet äntligen utförs. De flesta av hyresgästerna har aktivt godkänt ombyggnaden.

Tyvärr blir dock denna ombyggnad kostsam – i likhet med alla andra ombyggnationer. Hyresgästföreningen har genom förhandling försäkrat sig om att hyran för de ombyggda lägenheterna hamnar på samma nivå som andra likvärdiga lägenheter i Falkenberg. För att lindra effekten av de höjda hyrorna har vi kommit överens om att låta hyreshöjning spridas ut på tre år. Fabo erbjuder relativt generösa ersättningsnivåer (hyresrabatter) för de störningar som hyresgästerna utsätts för. Villkoren för såväl infasningar som störningsersättning måste vi betrakta som bättre än vad som ofta är fallet.

Med allt detta sagt vill vi ändå understryka vår respekt för den oro som hyresgäster kan känna för hyran efter ombyggnad.

Peter Olsén

förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne

ANNONS