Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vi uppmanas att åka kollektivt och då kan man som resenär förvänta sig att tågen kommer i tid.

Hur länge ska problemen med tågtrafiken tillåtas?

Detta spektakel kan inte få fortsätta.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Den 24 mars var det problem med tågen vid Hamra söder om Varberg.

Den 25 mars var det riktigt kaos på grund av elfel mellan Liseberg och Mölndal. Den 27 mars var det spårfel vid Halmstad. Den 29 mars var det signalfel i Varbergstrakten. Den 1 april var det signalfel. Detta är tyvärr inget unikt i Sverige i dag. Dessa ständiga problem med infrastrukturen som i dag är legio ställer till problem för resenärerna.

Tågpersonalen känner sig stressad när frusterade resenärer vänder sig till dem för information. Resenärer kommer inte i tid till sina jobb eller studier. De missar anslutningar, kanske rentav en flygförbindelse på Kastrup.

När dessa problem uppstår ska det beställas bussar. Var och en som varit med om detta vet vilken cirkus som uppstår då.

En fråga: tar dessa bussar med stående passagerare på motorvägen? Här kommer alltså säkerhetsaspekten in.

Eftersom dessa problem är legio undrar man – reagerar inte länsbolagen och tågoperatörerna på dessa problem? Det verkar som det bara är Skånetrafiken som säger ifrån. Detta spektakel kan inte tillåtas fortsätta. Vi uppmanas att åka kollektivt och då kan man som resenär förvänta sig att tågen kommer i tid.

En annat problem är hur trafikledningen prioriterar tågtrafiken.

Detta gäller speciellt Kungsbacka. Ibland kan ett pendeltåg i Kungsbacka försenas upp till åtta minuter på grund av försenat Öresundståg eller SJ:s snabbtåg. Ibland kan pendeln gå strax innan ett Öresundståg eller snabbtåg. Det heter att ett försenat tåg inte ska försena andra tåg. Detta stämmer verkligen inte i verkligheten.

Dessa problem har eskalerat sedan Trafikverket bildades. Det bästa är om Banverket eller ett järnvägsverk bildas. Nu saknas mycket kunskap om järnvägen.

Hur länge ska dessa problem tillåtas innan någon ansvarig reagerar?

Christer Wilhelmsson

Resenärsforum