Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Musiklärare. Sätt ett tak för lärares undervisningstid, så att tillräcklig tid till ämnesförberedelser, planering, och efterarbete säkerställs. Bild: Anders Wiklund/TT

Hur gör vi läraryrket attraktivt igen?

Fyra konkreta förslag.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Hur gör vi läraryrket attraktivt igen? Hur löser vi lärarbristen? En icke oväsentlig fråga i sammanhanget är att få de idag yrkesverksamma lärarna att stanna kvar i yrket, och få dem som lämnat läraryrket att återvända till det. Här är fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända trenden:

• Sätt ett tak för lärares undervisningstid, så att tillräcklig tid till ämnesförberedelser, planering, och efterarbete säkerställs.

• Ge regelbundna lönetillägg till dem som väljer att stanna kvar hos sin arbetsgivare – en trohetspremie.

• Erbjud regelbunden högkvalitativ fortbildning med innehåll som lärare verkligen efterfrågar. Alltför mycket fortbildning sker idag i form av allmänpedagogiska storföreläsningar, som i många fall upplevs ha ett begränsat värde för den enskilde läraren.

• Avstå från att införa nya tidsslukande dokumentationssystem som riskerar att överhopa läraren med dokumentation som tar mycket tid utan att gynna elevernas kunskapsutveckling.

Jag tror att detta är åtgärder som de flesta lärare skulle se som förändringar som på riktigt förbättrar arbetsvillkoren, och gör yrket mer attraktivt igen. Då kan vi behålla de lärare vi har – och också få dem som lämnat yrket att återvända!

Sten Hagberg

gymnasielärare i Varberg, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Halland