Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Krösatåget på HNJ-banan. Bild: Fredrik Almryd
Krösatåget på HNJ-banan. Bild: Fredrik Almryd

Hultefors har fel vilja, kunskap och helhetssyn

Region Halland och Hallandstrafiken har inte samordnat och effektiviserat på rätt sätt angåenden HNJ-banan, anser insändarskribenten.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Nedläggare eller utvecklare, det är en viktig fråga i kampen om HNJ-banans tågtrafik. Före detta regionrådet Dag Hultefors har i många år kämpat för att lägga ned HNJ-banan och dess tågtrafik. Han har också envist fördröjt Pågatågen ner till Halmstad på Markarydsbanan trots att det var tekniskt och ekonomiskt möjligt att starta den tågtrafiken för många år sedan. Hans kamp har lett till konflikter med grannregioner, kommuner, näringsliv och resenärer.

I sin insändare ”Vilja räcker inte för tågtrafik” låtsas Hultefors dock som att han vill ha tågtrafik på HNJ-banan och på Markarydsbanan – bara det funnes pengar till allt. Ja, ”vilja” räcker inte utan det krävs kunskap, erfarenhet och skicklighet för att kunna skapa ekonomisk tågtrafik som marknaden/ resenärerna vill ha. Men gäller ”vilja” att ha bara buss så hjälper naturligtvis ingenting.

Det gäller att investera i bana och tåg plus att samordna buss- och tågtrafik på effektivt sätt för att förbättra kollektivtrafikens ekonomi genom högre produktivitet, lägre kostnader och högre intäkter. Det har inte Region Halland och Hallandstrafiken gjort.

Den treåriga ”storsatsningen” på HNJ-banans tågtrafik var en klassisk dyrbar nedläggningssatsning helt i stil med vad som hände vid den senaste stora omgången bannedläggningar på 1980-talet. Tyvärr har ”satsningen” kostat skattebetalarna många miljoner i onödan – pengar som borde gått till utökad tågtrafik/förbättrad kollektivtrafik och bättre sjukvård.

Hultefors representerar 1900-talets tågnedläggningstänk och ensidiga satsning på vägtrafik med buss i stället för tåg utanför de tunga trafikstråken mellan storstäderna. Men klimathotet, kraven på regionförstoring med ekonomisk utveckling och tillväxt i hela landet samt järnvägens renässans kräver 2000-talets tågutvecklingstänk i stället.

Det är dags för ansvariga politiker i Halland, som efterträtt Dag Hultefors, att ta reda på fakta om hur modern tåg- och busstrafik i samarbete kan förbättra ekonomin och skapa utveckling.

Jan Du Rietz