Med bra kommunikationer ökar viljan att bo kvar i mindre orter på landsbygden.
Med bra kommunikationer ökar viljan att bo kvar i mindre orter på landsbygden.

Hela Sverige skall leva

Tågtrafiken mellan Halmstad och Värnamo berör även närliggande län.

ANNONS
LocationHalland|

I de södra delarna av Halland har tågbolag, Skånetrafiken och Region Skåne drivit på för tågstopp i bland annat Veinge och Knäred. Tåg som då kommer att trafikera linjen Malmö/Helsingborg/Halmstad/Markaryd/Hässleholm i bägge riktningar. Nu finns ett ”löfte” om start av detta 2023. För berörda orter kommer detta innebära att arbetspendlingen väsentligen underlättas. Detta är en betydande insats för miljön och säkerheten på redan belastade vägar. Dessutom skapar denna satsning på förbättrade kommunikationer positiva tankar för framtiden bland både företag och boende i berörda orter.

Hur resonerar då Hallandstrafiken? Jo tåglinjen mellan Halmstad och Värnamo skall stängas ner. Det handlar inte bara om kommunikation mellan dessa båda orter. Resande till Halmstad kan ta sig vidare söderut i Sverige och/eller vidare till Danmark osv. Resande till Värnamo kan fortsätta österut mot Växjö/Kalmar eller vidare mot järnvägsknuten Nässjö och vidare till Stockholm eller till Jönköping. En nedläggning av tåglinjen mellan Halmstad och Värnamo berör även närliggande län.

ANNONS

Med bra kommunikationer ökar viljan att bo kvar i mindre orter på landsbygden. Det underlättar för företag på dessa orter vad gäller godstrafik men även för pendling till arbete eller till olika utbildningar.

Att i dessa dagar stänga ned en tåglinje pga olönsamhet kräver lite mer än ett trångsynt lönsamhetstänk. Miljöfrågan är en av de viktigaste frågorna idag och att då fatta beslut som innebär mer trafik på redan belastade vägsträckor kan inte sägas vara genomtänkt.

Inlandet i Halland är mycket attraktivt för turism av olika slag. Vi ser hur folk alltmer söker sig ut i naturen på olika sätt; vandring, kanotpaddling, cykelturism och mycket annat. I Hallands inland finns en mängd lokala företag som är beroende av turismen. Var och en förstår säkert vad bra kommunikationer i form av tåg betyder för dessa.

En eventuell nedläggning av tåglinjen mellan Halmstad och Värnamo kan inte endast vara en fråga för Hallandstrafiken som företag. Boende i alla de orter som tågen passerar på sin väg till Värnamo betalar skatt för olika typer av samhällsservice i lika hög grad som de i centralorten Halmstad och övriga Halland. Vi som bor på landsbygden är väl medvetna om att vi inte kan kräva samma service som medborgarna i exempelvis Halmstad, men skall vi kunna fortsätta driva våra företag, pendla till våra arbetsplatser och utbildningar och välkomna de turister som gärna söker sig ut till landsbygden i ökande utsträckning vill vi inte endast behandlas som vore vi en tung kostnad.

ANNONS

Vi i Hela Sverige Skall Leva/Halland uppmanar Region Halland och Hallandstrafiken att se optimistiskt på framtiden och se tågtrafiken som något som gynnar den framtida utvecklingen på många plan; miljömässigt inte minst, utveckling av vårt rika inland för turism, trygghet för lokala små och medelstora företag att fortsätta att satsa och möjligheten för människor att bo kvar, leva och arbeta på landsbygden. En upprustning av denna bandel skapar en optimism hos företag och invånare i de mindre orterna.Tågtrafiken mellan Halmstad och Värnamo är inte en kostnadsfråga endast för Hallandstrafiken. Frågan berör många fler och vi vill uppmana både Region Halland och Hallandstrafiken att tänka utanför boxen och kanske söka stöd från annat håll om detta inte redan är gjort.

Rose-Marie Eriksson

ordf. Hela Sverige Skall Leva/Halland

ANNONS