Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Underhåll och utveckling av bland annat Västkustbanan genom Halland, är en fråga för Trafikverket och ytterst en fråga som ägs av riksdagen. Bild: Henrik Björnsson

Hallandstrafiken kan inte påverka signalfel eller nedrivna ledningar

Standarden på den svenska järnvägen är på tok för dålig.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

till Christer Wilhelmsson, Resenärsforum

Svenska tågresenärer är ett prövat kollektivresande folk, som allt för ofta påverkas av den svenska järnvägens låga standard. Där är alla aktörer helt ense.

Men vi ska heller inte glömma att nio av tio Öresundståg på Västkustbanan till och från Halland, kommer fram i tid, enligt Trafikverkets statistik för 2018. Sen finns det stora problem som påverkar järnvägsresandet i Sverige och det blundar vi förstås inte för.

Standarden och kapaciteten på den svenska järnvägen är på tok för dålig. Det beror på att underhållet varit eftersatt i många år. Men underhåll och utveckling av bland annat Västkustbanan genom Halland, är en fråga för Trafikverket och ytterst en fråga som ägs av riksdagen. Hallandstrafiken har ingen möjlighet att påverka varken rälsbrott, signalfel, nedrivna kontaktledningar, att människor springer i spårområdet, att det fortfarande år 2019 är enkelspår på 35 kilometer av Västkustbanan eller att hela Västkustbanan fortfarande inte är trädsäkrad!

Detta är och förblir en fråga för Trafikverket.

Det vi kan påverka är att vi till exempel tillsammans med övriga länstrafikbolag i ägarbolaget Öresundståg AB nu bygger en ny toppmodern tågdepå i Hässleholm. Det kommer att förbättra tågsituationen avsevärt från nästa sommar för Öresundstågen som då inte behöver åka över till Danmark för service och underhåll.

På styrelsenivå i Öresundståg AB ser vi positiva förändringar i nya ägardirektiv och en tydligare politisk styrning.

Vi jobbar intensivt och med stora resurser på att förbättra och utveckla vår trafik, som ökat med över fem procent årligen de senast tre åren. Det vi kan påverka påverkar vi och vi kommer till exempel att snarast säkerställa att ersättningstrafiken körs enligt de regler och rutiner som gäller, när det gäller till exempel stående passagerare i ersättningsbussarna.

Hallandstrafiken har resenärernas bästa överst på agendan varje dag, alla dagar i veckan. Det ska alltid vara tryggt och säkert att resa med oss.

Peter Gyllander

kommunikationsstrateg

Hallandstrafiken AB