Vid förseningar i tågtrafiken måste flera aktörer kommunicera med varandra.
Vid förseningar i tågtrafiken måste flera aktörer kommunicera med varandra. Bild: Cecilia Welin

Så svårt är det att informera om tågförseningar

Hallandstrafiken har inget hemligt bussgarage i skogen.

ANNONS
LocationHalland||

Svar

till Tågpendlare (5/4)

Jo, det är faktiskt komplicerat att snabbt få fram korrekt information till våra resenärer under en akut störning, t.ex. ett rälsbrott eller nedfallna kontaktledningar. Hur svårt kan det då vara? Låt mig föra resonemanget så här...

Bara en enda stoppad avgång med Öresundståg innebär att upp mot 500 personer ska förflyttas. En buss tar cirka 50 personer, det betyder att bara ett Öresundståg kräver upp till tio bussar för att klara transportbehovet. Ett totalstopp på Västkustbanan kräver 80-talet bussar för att hålla igång trafiken. Här kan jag förresten avslöja att Hallandstrafiken inte har ett stort hemligt väl dolt garage i skogen, med 80 bussar på tomgång och med föraren bältad och redo att köra iväg.

ANNONS

Så här fungerar det idag. Det är tågoperatören (Öresundståg/Transdev) som ansvarar för att kicka igång ersättningstrafiken vid ett tågstopp.

Transdev beställer ersättningsbussar av en busscentral (t.ex. Bussakuten) och informerar oss om hur lösningen ser ut. Vi förmedlar sedan den informationen vidare till våra resenärer.

Det är här, i leden från första beställning till att bussen är framme det tyvärr ofta blir fel.

Det beror på antingen brister i kommunikationen mellan tågoperatören och oss, mellan tågoperatören och Bussakuten, mellan Bussakuten och bussbolaget som kör och sist även mellan bussbolaget och föraren. Därtill finns Trafikverkets information som inte alltid håller världsklass. Heller....

Kedjan är lång och satt under tidspress, ansvarsbristerna är flera och sist finns tyvärr de drabbade resenärerna.

Hallandstrafiken har självklart också ett ansvar och vi tar nu täten för att komma till rätta med problemen.

Från vår sida har vi under våren avsatt resurser för att säkerställa ersättningstrafiken. I alla led, inklusive Trafikverket, både i akuta och planerade tågstörningar. Även i de led vi faktiskt inte har ansvar för.

Målet är att ersättningstrafiken ska fungera och att vi ska kunna bli bättre på informationen. Det processarbetet tillsammans med nya tekniska lösningar i form av en ny mobilapp och ett nytt kundhanteringssystem (CRM) gör att vi har goda förhoppningar om att det ska bli bättre.

ANNONS

Vårt löfte är enkelt. Det ska bli bättre och vi tar detta på största allvar. Det finns stora utmaningar med många olika aktörer inblandade. Men vi har bestämt oss för att anta utmaningarna. Det ska fungera bättre. Mycket bättre!

Peter Gyllander

Kommunikationsstrateg

Hallandstrafiken AB

ANNONS