Jag läste att det enligt Statens medieråd är  ett minskat läsande i alla åldrar 2021, skriver insändarskribenten.
Jag läste att det enligt Statens medieråd är ett minskat läsande i alla åldrar 2021, skriver insändarskribenten. Bild: Martina Holmberg / TT

Höj utbildningsnivån för de lågutbildade

Viktigt att rätt böcker sätts i händerna på eleverna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland||

Sedan år 2000 har antalet högutbildade ökat stadigt, samtidigt som antalet lågutbildade sjunkit.

För att undersöka utbildningsnivån tittar SCB på den del av befolkningen som är 25- 64 år. I den gruppen har 45% läst vidare efter gymnasiet. 30% är högutbildade vilket innebär att de har en utbildning på tre år eller mer efter gymnasiet. Antalet högutbildade har ökat över tid. År 2000 var andelen högutbildade 16% jämfört med 30% 2021.

Antalet lågutbildade är 10% i dag. I den gruppen ingår de som inte har utbildat sig vidare efter grundskola. Det är en minskning jämfört med år 2000, då andelen var 21%.

ANNONS

Det är högre andel lågutbildade bland personer födda utomlands.

Andelen som läst vidare efter gymnasiet är ungefär lika hög bland dem som är födda i Sverige och dem som är födda utomlands. Bland högutbildade är det ingen skillnad mellan grupperna. Däremot skiljer det sig bland de lågutbildade där andelen är 17% bland dem som är födda utomlands och 8% bland dem som är födda i Sverige.

Med denna kunskap måste man stärka och höja utbildningsnivån för de lågutbildade. Socioekonomiska orsaker och en miljö som inte främjar svenska språket är förgörande för deras situation både för de utlandsfödda och de svenskar som är födda i Sverige.

Jag läste att det enligt Statens medieråd är ett minskat läsande i alla åldrar 2021. Det är allvarligt och ordförrådet minskar och böcker blir inte tillgängliga för många, man förstår inte vad man läser. Det är inte roligt att läsa. Gäller gammal som ung, utlandsfödd eller som född i Sverige.

När det gäller skolan så har den ett kompensatoriskt uppdrag och det gäller till stor del att se till att eleverna läser och att de får läsa varje dag att tid avsätts för detta. Att rätt böcker sätts i händerna på eleverna. Skolan måste ha mer fokus på läsning. Hela skolgången handlar i princip att kunna läsa och förstå.

ANNONS

Biblioteken har också ett kompensatoriskt uppdrag. De skall verka för jämlikhet, jämna ut samhällets ojämlikheter. Kommunbiblioteket har ett komplext uppdrag , biblioteket riktar sig till alla grupper. Därför är de så viktiga för läsfrämjandet i alla grupper.

Marianne Johansson

Varberg

ANNONS