Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hellre en generell inkomstskattesänkning på landsbygden än en Suv-subvention i Stockholms innerstad, skriver Markus Kerttu, Leon Mc Manus, Mathilda Palm och Elon Wissingi Grön Ungdom.
Hellre en generell inkomstskattesänkning på landsbygden än en Suv-subvention i Stockholms innerstad, skriver Markus Kerttu, Leon Mc Manus, Mathilda Palm och Elon Wissingi Grön Ungdom.

Grön Ungdom: När MP är borta dansar sossarna på bordet

Var är kompensationen för den ensamstående mamman som inte har en bil men drabbas av de höga livsmedelskostnaderna? Det undrar företrädare för Grön Ungdom.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

När MP är borta dansar sossarna på bordet. Den tillfälliga bensinskattesänkningen låter mer som blåbrun valslogan än ett försök att faktiskt hjälpa de som behöver sin bil för att få vardagen att gå ihop. Den sänkta bensinskatten är ineffektiv och dyr, och detta gynnar bara de som kör bil i storstäderna då de förbrukar mest. För Socialdemokraterna verkar det vara viktigare att subventionera bilåkandet för rika innerstadsbor, än att hjälpa den ensamstående mamman i Mjölby.

Socialdemokraterna presenterade häromveckan ett förslag om att sänka skatten på bensin och diesel med 1,30 kronor och ge alla bilägare 1 000 kronor rätt ner i fickan oavsett om du har bussen runt hörnet eller 25 mil till närmaste bebyggelse. Denna skattesänkning beräknas kosta 14 miljarder kronor, det är pengar som kastas rakt ner i sjön och eldar på den pågående klimatkrisen vi befinner oss i.

Det märks att det är valår när Socialdemokraterna driver populistiska förslag som inte kommer hjälpa dem som behöver hjälpen som allra mest. Samtidigt rusar livsmedelspriser och borgarna höjer priset på kollektivtrafiken, men självklart är det bilisterna som ska ha bidraget. Var är kompensationen för alla de som väljer bort bilen för bussen? Var är kompensationen för den ensamstående mamman som inte har en bil men drabbas av de höga livsmedelskostnaderna? Var är fördelningspolitiken, Socialdemokraterna?

När de blåbruna sänkte skatten med femtio öre i höstas räknades det ut att det skulle höja utsläppen med tjugo miljoner ton koldioxid per år. Sedan dess har det varit tävling i vem som kan sänka priset mest. Kristdemokraterna vill sänka bensinskatten med hela nio kronor, Moderaterna vill ha ”rekordsänkning” vid pumpen och Vänsterpartiet vill sätta ett kostnadstak på 18 kronor. Den politiska debatten om bränslepriserna spelar rätt in i Putins och andra skurkstaters händer och nu gör sossarna det till verklighet.

Miljöpartiet presenterade i slutet av januari ett helt landsbygdspaket med en helhetslösning på hur vi hjälper de på landsbygden som faktiskt behöver sin bil och idag och inte har råd med att få vardagen att gå ihop. Hellre en generell inkomstskattesänkning på landsbygden än en Suv-subvention i Stockholms innerstad. Hellre mer och bättre kollektivtrafik i hela landet än att göda Putins krigskassa. Hellre elbilsrabatter än fortsatt fossilberoende. Miljöpartiet är det enda partiet som har politiken som krävs för att göra upp med oljeberoendet.

Elon Wissing

landsbygds- och miljöpolitisk talesperson

Leon Mc Manus

ekonomi- och arbetsmarknadspolitisk talesperson

Markus Kerttu

språkrör GU Väst

Mathilda Palm

språkrör GU Väst