Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
En pappersbiljett köpt av en riktig person skulle insändarskribenten föredra. Bild: Bertil Ericson / TT

Ge oss biljettluckorna tillbaka!

Krångligt att åka tåg nu för tiden.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

När jag var barn åkte jag ofta tåg till min farmor och farfar. Biljetten köpte jag i en biljettlucka på stationen och jag betalade med riktiga pengar.

I helgen lyckades jag med barnbarnens hjälp få fram en biljett i min mobil så att jag kunde gå ombord på tåget. Men först fick jag ladda ner en ”app” i mobilen. Också med barnbarnens hjälp. Texten är nämligen för liten för att jag ska kunna läsa vad det står.

Biljetten såg inte alls ut som en biljett utan var en spräcklig fyrkant i mobilen som konduktören skulle ”blippa” på. Jag höll krampaktigt ett stadigt tag om min mobil så att den inte skulle bläddra fram något annan sida, ladda ur eller göra någon manöver så att jag inte kunde få fram den spräckliga fyrkanten.

Och konduktören kom. Blippade och var nöjd med vad hon såg.

För att åka tåg måste jag antingen kunna kommunicera med en automat, eller ha en modern mobil, kontokort, kunna ladda ner appar, ha bra syn och behärska datateknik. Många av mina jämnåriga har slutat att åka tåg av dessa skäl.

Varför kan vi inte få tillbaka en enda liten biljettlucka på varje station? Den behöver bara vara öppen på några timmar på dagtid och bara sälja pappersbiljetter.

Karin Richter