Den som sjunger om att langa knark och vifta med vapen, förväntas göra det i verkligheten, skriver debattören. (Rapartisten på bilden är inte en av de som nämns i texten.)
Den som sjunger om att langa knark och vifta med vapen, förväntas göra det i verkligheten, skriver debattören. (Rapartisten på bilden är inte en av de som nämns i texten.) Bild: Claudio Bresciani/TT

Gangsterrap kan inte jämföras med ”satanistisk” hårdrock

Där är det en hederssak att vara ”äkta”, att leva det liv man sjunger om, skriver Erik Hellsborn (SD)

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ledaren ”Brun musikcensur med Hitler som föredöme

Nej Maria Haldesten, gangsterrappen kan inte jämföras med ”satanisk” hårdrock, eller för den sakens skull, 80-talets ”videovåld”. Wasp framkallade inga demoner genom att spela sina låtar baklänges, Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone upprepade aldrig sina filmkaraktärers våldsamheter ute i verkliga livet. Så fungerar det inte med gangsterrappen. Där är det en hederssak att vara ”äkta”, att leva det liv man sjunger om. Den som sjunger om att langa knark och vifta med vapen, förväntas göra det i verkligheten. Vilket de också gör. Just nu pågår rättegången mot de personer som var inblandade i kidnappningen av den sedermera mördade rapparen Einar. Bland andra återfinns där ”Haval” och ”Yasin”, båda välkända rappare med tydliga kopplingar till den gängkriminella miljön. Einar själv hade också ett antal domar bagaget. Och förra veckan dömdes ytterligare en gangsterrappare, för att ha rånat en kiosk.

ANNONS

Musiken och kriminaliteten går här inte att särskilja, de är båda delar av samma helhet. Musiken är de kriminella gängens marknadsföring och propaganda. Det är här de skryter med sin framgång för att locka in nya ungdomar. Det är här de visar upp sitt våldskapital, för att skrämma rivaler, och vanliga boende i de områden de betraktar som sina egna. Budskapet är: ”Vi har vapen. Vi är beredda att använda dem. Går du mot oss kommer det sluta illa för dig och din familj.” Detta handlar inte bara om brottslighet, utan om systemhotande brottslighet. Många människor i berörda områden vågar inte vittna eller tala med polis, av rädsla för repressalier. Vid ovan nämnda rån, drabbades personalen av plötslig ”minnesförlust” när de skulle vittna i rätten. Detta är ett uppenbart hot mot rättssäkerheten. Det här räcker gott och väl för att bannlysa gangsterrappen från public service, men tyvärr stannar det inte ens här. För Sveriges radio spelar inte bara gängens propaganda, de betalar dessutom för det. Att artister får ersättning när deras musik spelas är naturligt, men i de här fallen betyder det att hederliga, hårt arbetande människors inbetalade skattepengar hamnar rakt ner i fickorna på gängkriminella. Pengar som sedan kan användas för inköp av mer narkotika och nya skjutvapen. Orimligt och provocerande är bara förnamnet.

ANNONS

Detta, Maria Haldesten borde du använda din plattform som ledarskribent till att protestera emot, istället för att peka finger och skrika nazist åt oss som faktiskt försöker göra något åt problemet.

Erik Hellsborn (SD)

Varberg

Svar

från ledarredaktionen:

HN:s ledarsida har flera gånger påtalat det sakliga faktumet att SD:s kulturpolitik hämtar inspiration från Nazityskland.

Detta bekräftades nyligen genom en debattartikel från ungsvenskarna.

Vi kan därmed lugnt konstatera det uppenbara – att Hellsborn uppträtt oärligt i sina försök att förneka det uppenbara.

Vi kan också konstatera det uppenbara vad gäller SD:s förbudsiver – att den inte begränsar sig till en musikgenre som just nu debatteras livligt i alla kanaler – på goda grunder.

Att öppet diskutera, exempelvis kulturfenomen, är naturligt i en demokrati.

Men förbud och censur leder till något helt annat.

Maria Haldesten

Pol red

ANNONS