Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Apelviksleden Bild: Dick Gillberg
Apelviksleden Bild: Dick Gillberg

Gör om Apelviksleden!

Det är utformningen av vägen som är problemet, skriver en läsare.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

Är Apelviksleden en motorväg? (30/7)

Först vill jag säga att jag håller med ”Förtvivlad och uppgiven Varbergsbo” om att det körs på tok för fort på Apelviksleden, vägen från Ranelidsrondellen och ner till Apelvikensstrand i Varberg.

Som jag ser det är det vägens utformning som är problemet. Det är inte rimligt att förvänta att bilister ska köra i 40 kilometer i timmen på en stor bred väg med både sidolinjer och mittlinje, själva utformningen inbjuder till högre hastighet.

Jag tänker att det hade varit bättre att ta bort befintliga linjer och istället göra kraftiga markeringar på båda sidor av vägen ca tre meter in på varje sida som får utgöra cykelbana i respektive riktning och därmed låta den separerade delen (befintlig) enbart vara till för gångtrafikanter. På detta vis värnar man oskyddade trafikanter. Vill man vara extra tydlig kan man komplettera med stolpar med jämna avstånd som markerar att bilvägen är smalare och därmed inte bjuder in till högre hastigheter.

Vackra Kattegattleden, cykelled från Helsingborg till Göteborg invigdes 6 juni år 2015 och är den första leden i Sverige som skyltas som nationell turistcykelled. Tyvärr efter fem år utgörs fortfarande en del av sträckningen mellan Varberg (Galtabäck) och Morup av en, som det står på skyltar, ”tillfällig sträckning av Kattegattleden” längs gamla E6:an. Det är tråkigt att Varberg inte lyckas hitta lösningar för att få till en säkrare dragning av denna led – som är en attraktion.

En del av sträckan i Falkenbergs kommuns södra del, mellan lilla Stensjö och Ugglarp, utgör även den en negativ del av Kattegattleden då den går längs kustvägen, vilken inte är en säker dragning av en led som fått pris år 2018.

Jag ser fram emot att Kattegattleden blir ändå bättre i både Varbergs och Falkenbergs kommuner samt att Apelviksleden omformas för ökad säkerhet och därmed njutning för alla som bor här och turister som vill ta del vår vackra kust som vi har förmånen att bo vid.

Anita Windelskär

cyklist boende i Apelviken