Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

  Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Fult spel av Fabo

Andra kommuner försöker minska trafiken vid skolor

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Andra kommuner i landet försöker begränsa trafiken vid sina skolor både för miljön och för trafiksäkerheten. Men i Falkenberg gör man tvärtom, man använder en av få centrala tomter i ett tätbebyggt villaområde precis vid Tångaskolan, till byggnation av Fabo:s nya serviceanläggning och ökar alltså trafiken medvetet. (Fabo:s nya serviceanläggning borde naturligtvis byggas i ett industriområde utanför stan). Samtidigt skall skolan byggas ut ytterligare, är inte det konstigt? Som försvar slår man sig för bröstet och menar att detaljplanen för Fabo:s tomt tillåter en sådan byggnation. Olämpligheten att klämma in ett sådant bygga på en sådan plats talar väl för sig själv. Men allt har sin förklaring, för att få igenom ett bygglov med den digniteten som ökar trafiken markant på Murarevägen så har bygglovsnämnden krävts en så kallad trafikanalys.

Vad gör Fabo då, man fixar en konsekvensanalys utförd av en konsult som i sin tur använder sig av en trafikmätning som gjordes på Murarevägen år 2013, under en tidsperiod då skolorna var stängda för sommaren? Man får då ett godkännande av kommunen för ett bygglov. Men sitter man i samma båt är det naturligtvis lättare att ro, sådant här skapar bara politikerförakt.

Fabo:s bygge kommer alltså som tidigare nämnt bli 1 000 kvadratmeter stort men man har ökat höjden från 7 meter till 12,5 meter. Har ni falkenbergare en stund över så ta gärna en tur till det aktuella området och beskåda platsen. Till Per Svensson (S), detta var väl ändå ingen bra start som tillträdande kommunråd.

Tack för ordet.

Med vänliga hälsningar

Boende på Murarevägen, Muraregränd och Falkenerarevägen