Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Vi följer resandeutvecklingen och har förstås noterat att den här avgången glädjande nog är mycket populär och att ett tågsätt inte alltid är tillräckligt, skriver Hallandstrafikens presschef. Bild: Stina Johansson

Fordonsbristen gör det svårt att sätta in fler tågsätt

Sen lösning visade sig bli en populär avgång.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

till "Tågpendlare"

Tåg 20154 som avgår kl. 05:27 från Halmstad mot Göteborg, körs i dag med ett tågsätt. Vi följer resandeutvecklingen och har förstås noterat att den här avgången glädjande nog är mycket populär och att ett tågsätt inte alltid är tillräckligt. Men med fordonsbristen som finns i hela Öresundstågssystemet i dag, är det svårt att sätta in fler tågsätt på avgångar där det egentligen är befogat. Men fordonssituationen förbättras stadigt och när Öresundstågs toppmoderna tågdepå öppnar i Hässleholm under 2020, kommer fordonssituationen att stärkas ytterligare. Då slipper tågen köras ända till Danmark för service och reparation.

Just tåg 20154 är ett resultat av Trafikverkets nya tidtabell. 05.27-avgången fanns inte ens med i de tidiga versionerna av tidtabellen. Men Hallandstrafiken och Öresundståg lyckades sent hitta en lösning, som till slut godkändes av Trafikverket. Utan den lösningen hade det inte funnits någon avgång alls norrut från Halmstad mellan kl. 05:00 och kl. 05:53. Så vi är nöjda med att det nu finns ytterligare en avgång i tidtabellen för alla som vill pendla på den tiden. Mellan Varberg och Göteborg finns nu fem avgångar norrut mellan kl 06:02 och 06:59.

Sist men inte minst. Säkerheten ombord på våra tåg har alltid högsta prioritet. Att det är trångt ombord och att resenärer ibland måste stå är inget säkerhetsproblem. Det handlar om komfort. Ombord är det tågvärden som är ansvarig för säkerheten och när tåget ur säkerhetssynpunkt blir fullt, släpps inga fler resenärer ombord. Det sker inte så ofta, men händer. Tågen är byggda och säkerhetsklassade för både sittande och stående resenärer och även säkerhetsrutinerna är anpassade efter det. Komforten kan påverkas på vissa avgångar, men säkerheten har alltid högsta prioritet. På alla tåg och på alla avgångar. Alltid!

Peter Gyllander

presschef

Hallandstrafiken AB