Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Sluta spara på våra barn, skriver insändarskribenten. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Fler lärare i skolan – färre anställda på förvaltningskontoret!

Vem bryr sig om den pedagog som knäckt sig i en vardag där ”slit och släng-mentalitet” råder?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Vardag efter vinterfesten innebär besparingar

Apropå Varbergs vinterfest och att höja skatterna...

Alternativa tips:

• Fler lärare i förskola/skola – färre anställda på förvaltningskontoret!

• Färre rektorer – fler riktade resurspedagoger.

• Framförhållning och långsiktig budgetplanering.

Hur kan Varberg, som välmående kommun, prioritera så fel? Ingen kan väl ha undgått nyhetsflödet beträffande barn- och ungdomars psykiska ohälsa samt slutkörd personal i förskola/skola? Vem bryr sig om den pedagog som knäckt sig i en vardag där ”slit och släng-mentalitet” råder? Hur kan man i detta läge kalla vinterfesten för ”ett välkommet tack och trevligt avbrott”?

Är det inte dags att rektorer i skola och förskola säger ifrån uppåt i stället för att följa en nedåtgående spiral där pedagoger går in i väggen? Att plädera om sin blödande budget till lärare/förskollärare får knappast någon att må bättre. Det finns en anledning till varför personal blir sjukskriven. Angrip orsaken i stället för att pressa ytterligare. Budgetansvar ligger till exempel inte på pedagogernas axlar (vilket även syns i lönekuvertet). Borde inte rektorer agera mer som pedagogiska vägledare istället för att ha sitt största fokus på att hålla i en omöjlig, kortsiktig årsbudget?

För de som arbetar ”på golvet” ska kartläggningar samt utvärderingar på utvärderingar utföras. Vem utvärderar och kontrollerar uppåt (rektorer, förvaltning och politiker)? Vilka kunskapskrav gäller för politikerna? Vilken forskning förespråkar större barn/elevgrupper, färre pedagoger, inga vikarier, färre riktade resurser till elever i behov av särskilt stöd?

Förskola/skola måste få kontinuitet och hållbara arbetsvillkor. Sluta spara på våra barn, vår framtid!

Lärare nära ”väggen”