Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Den nya tidtabellen gäller ett år framåt. Tyvärr kommer de usla förtroendesiffrorna gälla betydligt längre än så, skriver en upprörd tågpendlare. Bild: Carin Rudehill

Fiasko direkt för Hallandstrafiken

Den nya tågtidtabellen började med försening.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Vi tågresenärer som tvingas åka med Hallandstrafiken är luttrade, trodde jag. Första vardagen (16/12) efter omläggningen av tidtabell gjorde dock länstrafikbolaget en ny praktfadäs. En annan pendlare berättade följande osannolika historia: Tåget som skulle utgått från Varberg 06.17 kom först inte in till perrongen, i sista stund blev det spårbyte, dörrarna gick inte att öppna, resenärerna uppmanades att inte sitta längst bak i tåget på grund av felet med dörrarna. Tåget avgick sent och ankom Göteborg ungefär 20 minuter efter ordinarie tid.

Är detta vad som väntar oss tågpendlare nu?

Hallandstrafiken har länge befäst sin ställning som Sveriges sämsta länstrafikbolag. Enligt statistik som Hallandstrafiken själv presenterade i media i augusti är kundnöjdheten låg. Knappt hälften (51,7 procent) av allmänheten var nöjd med Hallandstrafiken, att jämföra med bolagets mål på 60 procent. Även om målen uppfylls räknar alltså Hallandstrafiken med att 4 av 10 ska vara missnöjda med bolaget. Vilket annat företag skulle missa sitt kundfokus på det viset?

Lägg nu till allt detta att Hallandstrafiken gjort sitt genom tiderna sämsta förhandlingsresultat vad gäller ny tidtabell. Detta fick bolaget att i förväg gå ut och beklaga de nya osynkade och oregelbundna tågtiderna och varna för att de som byter från buss till tåg och vice versa får längre restider.

Allvarligt talat. Är detta på riktigt? Hur kan den politiskt valda styrelsen ha förtroende för en så inkompetent ledning? Hur kan vi som resenärer och väljare ha förtroende för en så trött och sömnig styrelse?

Den nya tidtabellen gäller ett år framåt. Tyvärr kommer de usla förtroendesiffrorna gälla betydligt längre än så.

Fiasko är ett starkt ord men när det gäller Hallandstrafikens hantering av tågpendling I Halland är det mitt i prick!

Tågpendlare