Enligt min bedömning är det gångfartsområdet nästan två kilometer längs Klittervägen. För tok för långt, skriver insändarskribenten.
Enligt min bedömning är det gångfartsområdet nästan två kilometer längs Klittervägen. För tok för långt, skriver insändarskribenten. Bild: Petter Trens

Förvirrande hastighet på Klittervägen

Ett på tok för långt gångfartsområde.

ANNONS
LocationFalkenberg|

Under fyra somrar har jag som stockholmare njutit av Skrea strand i juli. Ett paradis. Samtidigt har jag, som trafikintresserad och studerande polis, bekymrat mig över trafiken på huvudgatan Klittervägen. Anledningen är jag anser att det är fel att nästan hela Klittervägen är ett gångfartsområde, vilket skapar stor förvirring. Hastigheten på ett gångfartsområde är gångfart, det vill säga högst 7 km/h. Ärligt, hur många håller den hastigheten? Knappt någon. Och ärligt igen, hur många har koll vilka lagar och regler som gäller där? Få.

Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hålla 7 km/h längre sträckor. Både med bil och cykel. Enligt min bedömning är det gångfartsområdet nästan två kilometer längs Klittervägen. För tok för långt.

ANNONS

Det räcker dessutom att man kör 13 km/h och uppåt för att få en böter på 2 000 kronor om man ska följa gängse obots-praxis för hastighetsöverträdelser. Böter (obot) av polisman kan även ske om man ej iakttar väjningsplikt mot gående. Även där 2 000 kronor. Samma regler gäller för cyklister men billigare böter. Skyltarna för ändamålet är dessutom rätt små och kan lätt missas.

Jag gillar tanken på att semesterfirande, oskyddade gångtrafikanter ska ha företräde på vägen, men för att minska förvirringen bör man förtydliga vad som gäller längs Klittervägen. Jag tycker att gångfartsområde absolut bör gälla kortare sträckor. Förslagsvis kring Strandbadet/Glasshuset, Ocean, Beach House och gatuköket/London-bussen. Områden där mycket folk, varav massor med barn, rör sig ofta och går mot stranden. Övriga sträckor bör ha en fast hastighet på 20 km/h anser jag, vilket är en hyfsat säker hastighet på en väg där många gångtrafikanter, cyklister och bilar huserar.

Tanken med nuvarande trafiklösning är, som sagt, god men skulle man förtydliga och förenkla skulle fler följa hastighetsbegränsningen – och i slutändan få till ett säkrare Skrea strand.

AE

ANNONS