Plogar gör man på dagarna, på nätterna kämpar vi oss fram ändå, skriver insändarskribenten.
Plogar gör man på dagarna, på nätterna kämpar vi oss fram ändå, skriver insändarskribenten. Bild: Anders Alm / TT

Försämringar när trygghetsteamet gick över till kommunen

Räddningstjänsten såg till att vi hade bra bilar.

ANNONS
LocationFalkenberg||

Falkenberg. Hej politiker! Nu är vi här, samlat under ett tak, i kommunens regi. Ni ville ju så bra, med era tankar och välvilja. Att vi på Trygghetsteamet dag och natt ska få bättre samarbete och under lika villkor som hemtjänsten i kommunens regi, kunna göra ett lika bra jobb som under räddningstjänsten! Att vi under första året skulle jobba under samma förutsättningar som innan. Men att jobba under kommunens egna regi krävdes visst vissa ändringar, såsom komp, finns tyvärr inte, något vi fick reda på en vecka innan vi gick över! Hur ska man kunna hinna ta ut det i ledighet? Semester och ledighet, löses av bemanning, så det är inga problem! Nu visar det sig att det inte alls är så lätt! Tanken var väl att kunna spara några miljoner åt kommunen.

ANNONS

Vi som jobbar natt, har som grund en beställning på ett uppdrag, såsom tillsyn, toalettbesök, medicin eller dyl. Vi får även beställningar från sjuksköterska, som vill att vi gör extra tillsyner, eller kontroller. Ovanpå det har vi larm. Det kan vara allt från ett toalettbesök till tyst larm, eller att någon ramlar eller är akut dålig och vi behöver tillkalla ambulans, eller själva behöver påbörja HLR (hjärt och lungräddning).

Ingen natt är den andra lik, men vi alla älskar vårat jobb och gör det bästa av situationen. Vår arbetsmiljö är ju bilarna, då vi tillbringar som en natt 21.30-07.00! Köra upp till 30 mil/natt och ha ca 30 besök, eller mer! Detta resulterar att vi stiger in och ut ur bilen ca 80 gånger per natt, inräknat de gånger vi behöver stanna bilen för att kissa ute, då vi inte är närheten av någon toalett! Vi kör i totalt mörker på natten. Enligt Trafikverket finns det djur var 300 meter utmed vägen så som älg, rådjur, gris och dylikt.

Vi som jobbat för räddningstjänsten har kanske varit bortskämda, men de såg till att vi hade en bra arbetsmiljö med bilarna, något vi även nu anser är ett krav! Nu har vi fått en halvkombi, med gas/bensin, som är låga, framhjulsdrivna och har allvädersdäck! Falkenberg har ju miljötänk, fick vi höra! Dubbdäck sliter på asfalten! Hur tänker man där? Hur ser det ut, utanför stadskärnan? Vi kör på grusvägar sommar som vinter! Försöka ta sig fram med en framhjulsdriven halvkombi med allrounddäck är på vintern lika med livsfara på småvägar! Plogar gör man på dagarna, på nätterna kämpar vi oss fram ändå! Fast inte med som innan fyrhjulsdriven suv! Den var lätt att komma in/ut och framförallt en bil som är säker och klarar översnöade vägar till vintern! Vem av er politiker kör med allvädersdäck, utanför stadskärnan?

ANNONS

Måste bara nämna FIP! (Första insats person). Vi har från räddningstjänsten fått en fantastisk utbildning inom detta! Vi har varit med på både olyckor, bränder och IVP-larm ( I väntan på ambulans)! Något ni i kommunen valt bort! Varför?

Sista IVP-larmet jag med kollega var på, var vi där flera minuter innan övrig blåljuspersonal var på plats! Hur tänker man, vi som är ute i samhället dygnets alla timmar, få nyttja vår kompetens? Vem om inte vi är på plats snabbast, som åker runt i hela kommunen? Är det viktigare att som politiker få bestämma? Eller att allt handlar om pengar?

Tror att med gemensamma krafter och allas vilja och kompetens bidra till ett bättre och mer fungerande samhälle Som det känns just nu, backar vi i utvecklingen, i stället för att samarbeta i fler instanser och visa resten av Sverige vad man kan åstadkomma!

Vi hade gärna sett er politiker komma med oss någon natt, där ni fått se vårat fantastiska arbete!

Linda Skarin

Trygghetsteamet natt

LÄS MER:Undersköterskor missnöjda när trygghetsteamets personalstyrka minskar

ANNONS