Får butikskunderna betala för onlinehandeln?

Har krävt stora investeringar.

ANNONS
LocationVarberg|

Apropå

artikeln "Många nya jobb när ICA och Coop satsar på nätet"

I denna artikel kan vi läsa att efterfrågan på onlinehandeln av livsmedel blivit extremt hög. På Coop i Varberg sker 8-9 procent av all försäljning via nätet och på ICA Hajen är motsvarande siffra 10 procent enligt ICA-handlare Viktor Andersson. Sedan pandemins start har försäljningen ökat med 200 procent uppger man på Hajen! Liknande siffror anges på Coop. I en pandemi är detta naturligtvis positivt, vi slipper trängas i butikerna. Detta har krävt stora investeringar från butikernas sida. Coop har redan byggt ut sin lagerkapacitet, vilket även kommer att ske på Hajen inom kort enligt uppgift. Detta kostar pengar. Ökningen har också lett till ett flertal nya arbetstillfällen. Hajen uppger att de har anställt tio personer extra under året upptill de tio som redan arbetat med onlinehandeln. Coops personal börjar arbeta redan kl 03.00 på morgonen för att hinna med! Om ökningen håller i sig tvingas Coop investera i bl a kyl- o frysrum och personal uppger Coops vd Göran Borg.

ANNONS

Onlinehandeln är oerhört arbetskrävande enligt Viktor Andersson Det behövs investeringar, ökad personalstyrka och inte att förglömma; varorna skall köras ut till kunderna och alla bor inte nästgårds. Vad kostar inte detta?

Vad jag och många med mig undrar nu är; vem betalar allt detta kring onlinehandeln? Vi som tar oss till affären vill definitivt inte ha dyrare varor, Sverige har ju redan nu bland den dyraste maten i Europa. Vem skall bära kostnaderna för alla investeringar om onlinehandeln inte minskar drastiskt när pandemin förhoppningsvis är över? Det känns oerhört viktigt att vi som konsumenter får veta detta. Är de som handlar online beredda att betala en kostnad som motsvarar den faktiska kostnaden så att det inte är vi som traskar till affären får vara med och betala?

Tacksam för svar från både Coop och ICA, kanske även från Willys. Detta är en stor fråga för många av oss kunder.

Frågande kund

ANNONS