Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kunskapsskolans elever har inte mindre tillgång till sina lärare, eftersom lärarna tillbringar fler timmar tillsammans med eleverna då alla Kunskapsskolor har ett centralt pedagogiskt stöd som avlastar lärarnas planering, skriver Niklas Dahlström rektor på Kunskapsskolan i Varberg.
Kunskapsskolans elever har inte mindre tillgång till sina lärare, eftersom lärarna tillbringar fler timmar tillsammans med eleverna då alla Kunskapsskolor har ett centralt pedagogiskt stöd som avlastar lärarnas planering, skriver Niklas Dahlström rektor på Kunskapsskolan i Varberg.

Enkelt och fel eller komplicerat och rätt?

Jag känner inte igen bilden av ”Friskolan”.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på “S säger nej till fler friskolor i Varberg” och “Alla partier skyldiga till att skolan blivit som den blivit”

I olika mediaflöden finns en bild där man ser två vägar med varsin skylt. På den ena skylten står det “Rätt men komplext”. På den vägen går endast några få personer. På den andra vägen trängs människorna. På den skylten står det “Lätt och fel”.

Författarna till insändarna 28 maj trängs på vägen “Lätt och fel”.

De berättar hur det går till på “Friskolorna”. Jag känner inte igen bilden. Jag har arbetat över 13 år på Kunskapsskolan. Jag kan berätta hur det går till där.

Skolan kan inte välja vilka elever de vill. Vi följer ett av Skolinspektionen godkänt kösystem.

Barn med utländsk bakgrund eller i behov av särskilt stöd kan inte väljas bort av skolan. Det visade också revisionen Skolinspektionen gjorde i april.

Kunskapsskolans elever har inte mindre tillgång till sina lärare, eftersom lärarna tillbringar fler timmar tillsammans med eleverna då alla Kunskapsskolor har ett centralt pedagogiskt stöd som avlastar lärarnas planering.

På Kunskapsskolan finns alla specialsalar inklusive idrottssal och bemannat bibliotek.

Angående “glädjebetyg” gäller följande för Kunskapsskolan Varberg:

När man jämför KS Varberg och samtliga Varbergs kommunala skolors resultat på nationella prov och slutbetyg i årskurs 9 visar den senaste datan (Lå 18/19) att Kunskapsskolan har fler NP-resultat och slutbetyg som överensstämmer i matematik och engelska än den kommunala skolan. I svenska var det något färre men å andra sidan fick var fjärde elev högre betyg än resultatet på nationella provet i den kommunala skolan, medan endast var tionde elev fick ett högre betyg på Kunskapsskolan. När man går in och tittar på Skolinspektionens kontrollrättningar av Nationella prov på Kunskapsskolan visar de nästan 100% överensstämmelse. Knappast någon betygsinflation alltså.

Dessa fakta gör verkligheten mer komplex, mer sann och kanske lite tråkigare. Det är mer schvung i den lätta felaktiga bilden.

I stället för glädjebetyg kan eleverna på skolan känna glädje över de betyg de rättmätigt kämpat sig till.

Niklas Dahlström

rektor Kunskapsskolan Varberg