Hur ska man prioritera var cykelvägar ska byggas?
Hur ska man prioritera var cykelvägar ska byggas? Bild: Arno Burgi

En cykelväg i Löftaskog borde prioriteras

Området har byggts ut kraftigt.

ANNONS
LocationLöftaskog||

Svar

på "En cykelväg mellan Veddige och Värö bör prioriteras"

I Varbergs kommun har vi många vägar där det är riskfyllt att gå eller cykla. I tidigare debattartiklar har flera av dessa vägar nämts. Bäst vore om samtliga kunde byggas ut med gc-vägar, men en prioritering måste till.

Hur prioriterar vi då? Regeln säger att man i första hand ska ta sig an pendelsträckor för skola och arbete. Vägar där barn och vuxna rör sig varje dag. Med det som utgångspunkt måste väg 845 som skär rakt igenom de centrala delarna av tätorten Löftaskog vara högst prioriterad. Området har byggts ut kraftigt och är ett av utvecklingsområdena i översiktsplanen. Föräldrar som varje arbetsdag ska lämna/hämta på förskolan eller ta sig till serviceorten Frillesås måste ta väg 845 som helt saknar vägren. Så förhåller det sig naturligtvis året om i både höstmörker, snömodd och slask.

ANNONS

Nu argumenteras det för att högprioritera väg 850 från Veddige till Värö och det vore väl bra med gc-väg även där men argumenten om skol- och arbetspendling faller. Enligt Trafikverket färdas totalt fler fordon på 845 men just lastbil med släp är fler på 850. Väg 850 skär inte genom en tätort och det är inte troligt att cykelpendla från Veddige till stationen i Värö för att sedan fortsätta till Kungsbacka eller Göteborg och vidare. Vad Veddigeborna vill ha är en busslinje till Värö station. Märkligt nog vill Bua och Väröborna ha en busslinje till Veddige där vårdcentral, skola, simhall och ishall finns. Detta gäller inte minst äldre och barn där cykel inte är ett alternativ.

Så för att lösa det på bästa och säkraste sätt, starta redan nu en busslinje mellan orterna samt lägg all energi på gc-väg i Löftaskog för att sedan bygga ut den mot Värö. Förmodligen även det mest ekonomiska alternativet.

Lars Abrahamsson

ANNONS