Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Elbil eller inte, alla bilar tar plats, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Elbil eller inte, alla bilar tar plats, skriver debattörerna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

En bil tar plats oavsett!

Med fler bilar för varje år får vi problem med trafiksäkerhet, tillgänglighet och en stad som domineras av bilar istället för en attraktiv stadskärna där människor vill vara, skriver Jeanette Qvist (S) och Tomas Johansson (S).

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Beslut om kvarteret Tärnan riskerar parkeringskaos”

Ett växande Varberg ger oss möjlighet att utveckla kommunen med investeringar i verksamheter, nya skolor, äldreboende mm. Men det innebär också betydligt mer trafik och bilar som tar allt större plats i staden. Då menar Liberalerna att vi måste ändra synen på bilen eftersom allt fler bilar är elbilar. Men, det som L missar är att det fortfarande är en bil som tar plats. Med fler bilar för varje år får vi problem med trafiksäkerhet, tillgänglighet och en stad som domineras av bilar istället för en attraktiv stadskärna där människor vill vara. Kloka och smarta lösningar krävs och S vill underlätta för fler att åka kollektivt, cykla, mobilitetslösningar och hitta smarta sätt att nyttja p-hus och parkeringar. Allt för en stadskärna som lockar människor till allt det vi uppskattar med Varberg. Men det kommer alltid finnas de som inte har något annat alternativ än bilen, och då ska p-platser finnas för dem.

L menar också att S bidrar till parkeringskaos runt kv. Tärnan på grund av ett beslut i byggnadsnämnden som innebär att p-platserna kommer användas av både boende och de verksamheter som kommer etablera sig där. Vi vänder oss mot beskrivningen då det kommer byggas p-platser till alla bostäder och bilden av kaos kräver att ingen av de boende lämnar sin p-plats under dagtid. L utgår också ifrån att kontor mitt i staden enbart har personal och besökare som tar sin bil dit. Många andra städer använder detta upplägg och visar att minst 50 % av de boende lämnar sin p-plats under dagen. Västerport planeras utifrån detta upplägg, vill L ändra på detta?

L säger också att p-normen är för låg i Varberg. Detta stämmer inte. P-normen är idag 0.7 p-plats per nybyggd lägenhet, men det faktiska behovet är 0.6. (SCB, 2020). Att hänvisa till Marmorlyckan kan kompletteras med det halvfulla p-huset på Västra Sörse och att en p-plats idag kostar 350 000:- att bygga. En ökad p-norm leder till högre hyror och dyrare lägenheter och oklokt sätt att använda mark. Det vill inte S medverka till.

Tomas Johansson (S)

vice ordf. byggnadsnämnden

Jeanette Qvist (S)

kommunalråd i opposition

LÄS MER: Beslut om kvarteret Tärnan riskerar parkeringskaos

LÄS MER: Gräddfil för Etikhus – slipper bygga parkeringsplatser på Tärnan

LÄS MER: Skapa mobilitetsavtal eller parkeringskaos?