Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
En provsträcka för en trådlös elväg har föreslagits mellan Värö Bruk och Varbergs hamn. Elkablarna skulle då ligga gömda under asfalten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Elväg Värö-Varberg ger ökad trafik och sämre miljö

Bygg istället ut järnvägens elledningar.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

artikeln "Varberg kan få framtidens elväg"

Om elväg byggs mellan Värö och Varberg kommer det främst att innebära att de transporter som i dag går på järnväg flyttas till landsväg! Oavsett drivmedel kommer dessa lastbilar att öka trafiken på E6 samt på de redan trånga avsnitten in mot centrala Varberg och genom Getterörondellen. Samtidigt kommer säkert trafiksituationen i Varberg ändå att bli kaotisk i och med tunnelbygget och alla de massor som främst ska köras norrut mot Getterön.

Och det är inga små godsmängder som skulle tillkomma. Redan i dag körs säkert 2 000-3 000 ton pappersmassa och sågat virke/dygn till Varberg med tåg vilket skulle motsvara cirka 50 långtradare.

Genom att i stället bygga ut järnvägens elledningar de få kilometrarna från Västkustbanan till Väröbruk skulle tågtransporterna helt kunna skötas med ellok och då blev miljö och klimatpåverkan betydligt mindre än med elväg till mycket lägre kostnad då som bekant stålhjul rullar mycket lättare än gummihjul. Dessutom är järnvägssträckan i detta fall betydligt kortare!

Bygg gärna elvägar för miljö och klimat men se till att göra det där andra mer miljövänliga och trafiksäkra alternativ inte redan finns!

Christer Wilhelmsson

Henric Alsteus

Järnvägsfrämjandet