Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Allt fler patienter såväl som personal har upptäckt enkelheten och tryggheten att kunna träffas digitalt, skriver insändarskribenten. Bild: Janerik Henriksson/TT
Allt fler patienter såväl som personal har upptäckt enkelheten och tryggheten att kunna träffas digitalt, skriver insändarskribenten. Bild: Janerik Henriksson/TT

Efterfrågan på digitala vårdbesök har ökat kraftigt på grund av covid-19

Vi gör förändringar och förbättringar i vårt digitala utbud nästan dagligen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Krångligt att boka videomöte på vårdcentralen

Tommy Rydfeldt påbörjade arbetet med Vårdcentralen Hallands app, vilket jag som ny ordförande tagit över. Närsjukvården ska möta upp invånarnas behov, och när behoven förändras behöver även vårdutbudet göra det. Efterfrågan på digitala vårdbesök har ökat kraftigt på grund av covid-19 och allt fler patienter såväl som personal har upptäckt enkelheten och tryggheten att kunna träffas digitalt. Vi gör förändringar och förbättringar i vårt digitala utbud nästan dagligen för att möta upp efterfrågan och jag kan säga att Vårdcentralen Hallands samtliga 24 enheter nu erbjuder videobesök.

Sjukvården använder många olika system, tyvärr samarbetar inte dessa såsom man hade kunnat önska, det är därför man i nuläget inte kan boka tider direkt i appen. Allt finns därför samlat på 1177.se som fortsatt kommer vara portalen för alla vårdkontakter såsom avbokning, ombokning, journal etcetera. När man bokat sin tid på 1177.se eller via sin vårdcentral används appen för att genomföra videobesöket. Den praktiska informationen på 1177 har uppdaterats i dagarna för att förtydliga hur man går tillväga.

Jag vill även poängtera att appen och videomöten inte är en isolerad ö utan ett nytt verktyg i verktygslådan som ett komplement till fysiska besök. Som exempel kan man efter en provtagning på vårdcentralen be om att få göra uppföljningen via ett videobesök. Skulle någonting upptäckas kan du fysisk träffa samma läkare som du talat med via appen. Videobesöken sker med samma personal som känner till din sjukdomshistoria, ser din journal och ger en sömlös vård utefter dina behov.

Då fler upptäckt fördelarna med videobesök försöker vi möta upp behovet och nya tider läggs ut dagligen. Utmaningen nu är att matcha invånarnas förväntningar och efterfrågan på samtliga av våra 24 vårdcentraler.

Axel Storckenfeldt (M)

ordförande driftnämnden närsjukvård