Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Genrebild. Bild: Pontus Lundahl/TT
Genrebild. Bild: Pontus Lundahl/TT

Digitala verktyg gör oss oroliga för våra barn i förskolan

Läraren Marie menar att vi pratar mindre med våra barn idag.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

Stäng av skärmen (HN 11/7)

Tack för din krönika Linnea Hylen den 11/7, den borde alla läsa. Jag och flera med mig är också oroliga för våra barn, nu när det ska bli obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan. För visst kommer det att ta tid från något annat som jag är övertygad om att barnen behöver bättre och då framför allt dom allra yngsta i förskolan. Alla barn behöver få tid till att utveckla sin motorik, sina sinnen, sitt språk och tal mm. Vi har så mycket annat i förskolan som vi kan ge våra barn. Och varför ska Sverige gå emot WHO:s riktlinjer?

Barns tal och ordförråd har blivit sämre och det kan ju bero på att vi pratar mindre med dom, istället får barnet något digitalt verktyg framför sig. Tillfällen då vi vuxna skulle kunna ta tillvara på tiden tillsammans, berätta, ge ord, samtala är tex när man är ute och går, lagar mat, i affären, på tåget, bussen, restaurangen mm.

Jag hoppas precis som du att vi vuxna lyssnar på de varningstecknen som kommer och sätter gränser för både barnen och oss själva. Detta för att vi ska slippa att få fler och yngre som mår dåligt psykiskt.

Marie, förskollärare, dipl. småbarnspedagog