Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Flygplan. En flygskatt behövs av många skäl, bland annat för att överföra pengar till den eftersatta järnvägstrafiken.

Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Nej till flygskatt” (5/7).

Miljö. Ola Johansson (C) argumenterar mot flygskatt på ett mycket märkligt sätt. Han påstår att svenskars flygande utgör ”en försvinnande del av den totala flygtrafiken i Europa” och att det därför inte behövs någon flygskatt.

Argumentet är korkat, eftersom varje enskild flygresa ju utgör en ”försvinnande del” av allt flygande. Menar du, Ola, att varje flygresa därmed kan rättfärdigas?

Argumentet är ett hån mot alla som försöker leva klimatsmart, eftersom varje individs klimatpåverkan är ”en försvinnande del”. Menar du, Ola, att vi som individer inte har något ansvar?

Argumentet är ologiskt, eftersom Ola själv, senare i samma insändare, hävdar att det behövs både ”kraftfulla åtgärder och hårdare krav”. Varför det, om flygandet bara är ”en försvinnande del” och inte utgör något problem?

Jag har större förtroende för meteorologen Pär Holmgren, som nyligen gästade Näringslivsdagen i Varberg. Hans senaste bok heter ”Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt”. Han har rätt. Som individer måste vi göra så mycket som möjligt. De som har den ekonomiska makten måste göra så mycket som möjligt. De som har den politiska makten måste göra så mycket som möjligt.

En flygskatt behövs av många skäl, bland annat för att överföra pengar till den eftersatta järnvägstrafiken. Alla som läser HN:s insändarsida förstår att tågtrafiken inte fungerar som den ska. Det finns resenärer som egentligen skulle vilja ta tåget till Stockholm men som väljer flyget för att tåget är så opålitligt. Tågen måste gå, och tågbiljetter måste vara billigare än flygbiljetter! Här finns utrymme för kreativitet: Halländska politiker borde jobba för ett nattåg från Göteborg till Stockholm, via Malmö, så att passagerare kan plockas upp i Halland.

Det duger inte alls, Ola, att säga nej till flygskatt och kalla centerpartiet för ett miljöparti. Du och ditt parti är ute på hal is, och dessutom tyvärr på snabbt smältande sådan. Sveriges bästa miljöparti heter nog fortfarande – hör och häpna – Miljöpartiet.

Anders Källgård

Varberg