Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tätbebyggda Halland behöver en direktförbindelse med Stockholm, tycker insändarskribenten. Bild: Johan Nilsson/TT
Tätbebyggda Halland behöver en direktförbindelse med Stockholm, tycker insändarskribenten. Bild: Johan Nilsson/TT

Det behövs ett direkttåg mellan Halland och Stockholm

Viktigt att vara framme före klockan 10.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

I dag har Uddevalla, Trollhättan och Borås ett direkttåg till Stockholm där man är i Stockholm före klockan 10.00. Däremot har det tätbefolkade Halland inte en sådan förbindelse. Halmstad har ett direkttåg, men det är i Stockholm strax efter 11.30.

För att det ska bli möjlighet med en direktförbindelse till huvudstaden kan det vara lämpligt att tåg 422 som i dag går från Göteborg C klockan 06.24 utgår från Halmstad med stopp i Falkenberg, Varberg och Kungsbacka. Det fanns för några år sedan. En person som vill jobba på tåget kan göra det redan från början av resan. I dag är det inte lika lätt då ett byte ska ske i Göteborg. Det är inte attraktivt om man vill jobba under resan. Tillbaks är det lämpligt att tåg 441 med avgång strax före 16.30 från Stockholm fortsätter till Halmstad med uppehåll i Kungsbacka, Varberg och Halmstad, vilket det gjorde tidigare. Där det är möjligt ska förbindelserna mellan Halmstad och Stockholm gå med Krösatågen med byte i Nässjö. Denna förbindelsen är viktig då det är viktigt att vara i Stockholm före klockan 10.00 på vardagar när det gäller tjänsteresor.

Christer Wilhelmsson

ordförande Järnvägsfrämjandet