Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det är under all kritik att det finns politiker, inte minst bland Moderaterna, som inte tycks inse vikten av bra kommunikationer för alla medborgare i länet.
Det är under all kritik att det finns politiker, inte minst bland Moderaterna, som inte tycks inse vikten av bra kommunikationer för alla medborgare i länet.

Det är på tiden att det blir ett robust tågsystem i Halland

I Skåne var det inga problem att öppna fler stationer.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

En del politiska partier i Halland vill inte satsa fullt ut på ett robust tågsystem i Halland. Det är bara Öresundstågen som är viktiga, vilket de är. Däremot behövs fler tågsystem, bland annat bättre tågförbindelser på HNJ mot Jönköping/Nässjö samt på Markarydsbanan mot Hässleholm. Halland är en expansiv region med ett bra geografiskt läge. Då är det under all kritik att det finns politiker, inte minst bland moderaterna som inte tycks inse vikten av bra kommunikationer för alla medborgare i länet. De betalar också skatt och bör ha rätt till bra kommunikationer. Nu byts det spår på HNJ banan, vilket kommer få till följd att trafiken snabbas upp. Det är en stor skandal hur vissa politiker sätter käppar i hjulet för en trafik på Markarydsbanan. Halland är ett litet län med betydligt mindre invånare än Göteborgs kommun (342 000 invånare respektive 591 000 invånare) som har tagit på sig rollen att diktera villkoren för tågtrafiken i stora delar av södra och västra Sverige. Både HNJ och Markarydsbanan har anslutningar i bland annat Värnamo, Jönköping och Nässjö samt Markarydsbanan i Hässleholm. Det innebär att det är lätt att ta sig till/från Halland.

Gösta Bergenheim (M) ordförande i Hallandstrafiken skriver på ”Ordet är fritt” i Hallands Nyheter 10 augusti under rubriken ”Varje stopp ökar restiden för tågen”. Det betyder i praktiken att tågen inte ska stanna. Det är ett västsvenskt påfund. I dag stannar Öresundstågen i Åsa på helgerna utan att restiden förlängs till slutdestinationerna. Sommartid stannar Kustpilentågen mellan Linköping och Kalmar vid Astrid Lindgrens värld utan att restiden förlängs till Kalmar respektive Linköping. Det mesta som rör tågtrafik i Västsverige inklusive Halland är väldigt omständligt. Det har öppnats flera stationer på södra stambanan i norra Skåne och södra Småland (Pågatåg Nordost) där är det inga problem. Det har öppnats en pendelstation i Vega i Haninge kommun på Nynäsbanan. Där har inte talats om förlängd restid. När det gäller flygplatsen i Halmstad finns inga invändningar från bland annat moderaterna.

Christer Wilhelmsson ordförande lokalavdelning väst Järnvägsfrämjandet