Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tack vare Jesu kloka ord vet vi kristna hur vi ska förhålla oss, skriver Ruth Kalfholm (SD). Bild: Falkenbergs Pastorat
Tack vare Jesu kloka ord vet vi kristna hur vi ska förhålla oss, skriver Ruth Kalfholm (SD). Bild: Falkenbergs Pastorat

Det är Jesus som kommer med splittring, inte SD!

Tack vare Jesu kloka ord vet vi kristna hur vi ska förhålla oss.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Inget parti i riksdagen lyckas splittra Sverige som SD

SD pekar inte ut "muslimer som syndabockar". Det är ren lögn. SD kritiserar islam och det är något helt annat. Min partikollega Erik Hellsborn har svarat på "slöjfrågan" och jag avstod därför. Jag vill markera det är skillnad på svensk lagstiftning och Bibelns vägledning, men tack vare Jesu kloka ord vet vi kristna hur vi ska förhålla oss. Svensk lag skiljer sig även från koranen. Angående slöja så har detta knappast varit frivilligt t ex för de kvinnor i Iran som mist sina liv då de slängt slöjan offentligt. I Sverige borde slöjan vara en ickefråga om alla följde svensk lag. Tyvärr finns det de som låter sharialagar och andra kulturella (tvångs)traditioner gå före och då är det inte längre fri vilja för flickor och kvinnor att avstå slöja. Konsekvenserna kan bli horribla. Det som skiljer praktik av kristendomen, är Jesu ord i NT, att vi ska följa lagen (Mark 12:13-17) i det land (i. e. Israel) vi bor i och be för makthavarna (1 Tim 2:2). Om vi följde Bibelns GT istället för svensk lag, skulle inga andra religioner tillåtas. (2 Mos 20:3) Vi kristna lever i världen men inte av världen och det är svårt svara korrekt på dina frågor Per, i en kort insändare. Jag är inte svensk själv, utan finsk. Däremot har jag även svenskt medborgarskap. Om du flyttar till Kina imorgon, anser du dig vara kines? Afghaner är stolta afghaner och det är rätt. Vi får ha en kärlek till fosterlandet. Det såg jag under mina år då jag lärde ut svenska till asylsökande. Hemspråk har jag själv haft i skolan, finsklektioner. Bortkastat anser jag personligen, jag pratar ju finska med släkten ändå. Jag har haft definitivt mer nytta av att lära mig svenska språket. SD vill visst ha invandrare i Sverige och vården, men just nyanlända kanske ej uppnår adekvat språknivå. Angående hbtq-frågan, så erbjuder samhället borgerlig vigsel för alla, men i Svenska kyrkan ska präster få avstå vigsel av samkönade, om de så önskar. Helt enligt Bibeln. Och ja, Astrid Lindgren är en förebild!

Bibeln är lika aktuell nu som då. Jesus påverkar oss så starkt, så människor blir tvungna att ta ställning. Detta leder till splittring även inom familjer. (Matt 10:34-36).

Ruth Kalfholm (SD)