Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Det är i möten mellan elever och elever, mellan elever och lärare som det formativa förhållningssättet får sin kraft, skriver insändarskribenten. Bild: Jonas Ekströmer/TT
Det är i möten mellan elever och elever, mellan elever och lärare som det formativa förhållningssättet får sin kraft, skriver insändarskribenten. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Det är i klassrummet som magin skapas

Lyssna mer på lärare än framtidsanalytiker.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ledaren "Digitalisering positiv följdeffekt av corona"

Katarina skriver att corona gett positiva effekter för skolans digitalisering. Med stöd av en framtidsanalytiker vid namn Troed Troedson ger hon en något snäv och vinklad syn på skolans digitalisering.

För det första så har vi i många år klarat denna teknik och använt den inte minst till elever som av olika skäl inte är i skolan. Så inget nytt under solen.

Sen skriver Katarina att elever med svårigheter lyckas bättre och det stämmer kanske i vissa fall men elever som redan har exempelvis svårigheter som hög frånvaro och brist på motivation kommer snarare att bli de stora förlorarna.

Vidare skriver Katarina stödd av Troed att skolan inte behövs som fysisk lokal. Detta är dumdristigt för det är i möten mellan elever och elever, mellan elever och lärare som det formativa förhållningssättet (pedagogik som Varbergs kommun i sin Vision 2025 sagt att lärare ska arbeta utifrån) får sin kraft. Att säga att storleken på en klass inte har betydelse är att säga att man inte vet hur styrdokumenten är skrivna av Skolverket och hur det svenska skolsystemet fungerar.

Den interaktion som finns i ett klassrum kan man dessvärre inte skapa i ett digitalt klassrum och då missar tyvärr elever viktiga mål.

Sen kommer vi till det mest tråkiga med den digitala undervisningen. Grundskolor, gymnasium och högskolor vittnar om ett allt mer utbrett fusk med kopiering och plagiat. Det är svårt att garantera att en elev gjort ett arbete digitalt och man kan inte bara ha muntliga prov digitalt, man når inte alla kunskapskrav då.

Slutligen vill jag säga att digital undervisning i skolan är bra men vi vill ha våra elever i skolan där vi ser dem och kan prata med dem på ett naturligt och oslagbart vis. Det är i klassrummet som magin skapas och måluppfyllelse verkligen tar kraft.

Jag tror att man ska lyssna mer på lärare (experterna) än framtidsanalytiker i denna fråga. Som en liknelse vill jag helst lyssna på experter då det gäller Corona och inte på någon som inte har rätt kunskap.

Gymnasielärare som slår ett slag för mötet med eleverna

Svar

från ledarredaktionen:

Tack för dina synpunkter. Det ena utesluter inte det andra. Självklart måste skolan finnas kvar också analogt, men det digitala behöver uppgraderas i arbetet. Det sker i vissa skolor redan idag, men omfattningen varierar mycket. Dagens lagstiftning och styrdokument för skolan måste förstås anpassas och tillåta nya arbetssätt, inget borde vara hugget i sten. Slutligen vill jag säga att just denne framtidsanalytiker är mer expert på skolan än de flesta gymnasielärare.

Katarina Erlingson