Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Datorer är naturligtvis inte lösningen på kunskapsbristen i skolorna, skriver insändarskribenten.  Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Datorer är naturligtvis inte lösningen på kunskapsbristen i skolorna, skriver insändarskribenten. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Datorer kan inte ersätta pedagoger

Datoriseringen är en avhumanisering för att spara pengar.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på "En fortsatt övertro på skolans digitalisering"

Tack för en ärlig och beskrivande insändare. Naturligtvis är datorer inte lösningen på kunskapsbristen som finns i skolorna. Datorer är hjälpmedel inget annat. De flesta politiker ser alltid en väg att ta bort pedagogen i sammanhanget. Datoriseringen är en avhumanisering som samhället använder för att spara pengar. Eleverna lär sig ingenting utan diskussion socialt samspel och en god handledare.

Jag vet inte om eleven blir speciellt mycket kunnigare om man matar in diverse siffror och värden i en maskin och inte förstår hur det kan användas.

Jag tittade på en gammal film som beskriver Nazismens utveckling i Tyskland. Den filmen visar hur en duktig pedagog visar hur alla påverkas i en "lydnadsskola" där inget får ifrågasättas. Filmen heter The Wave eller Vågen där en bra pedagog går lite över gränsen men det satte sig i mitt minne och i alla högsta grad aktuell i dag 60 år senare.

En bra pedagog ger livslång kunskap. En dator är förbrukad på tre år.

Lärare upp till kamp